|
עמוד:21
המלחמה נגד תאמת לאחר שהומת אהובה נותרה תאמת בודדה . כני בריתה מקרב האלים המריצו אותה לנקום את מות אפס . בינתיים בנה , אנ , אל השמים , העניק במתנה לנכדו מךךך את ארבע הרוחות . מךךך שם את הרוחות בים , שהוא גם גופה של תאמת אלת המיס המלוחים . המעשה הזה גרם לסערות בים - בתאמת - וכך ניטלה שלוותה של תאמת . האלים מחרחרי הריב ורוחות השמים המטרידות גרמו לתאמת לפעול . היא אספה את בני כריתה ובראה חבורה ססגונית של מפלצות : תנינים חדי-שיניים , דרקונים , נחש בריח , כלב פרא , אריה ענקי , איש דג , היפופוטם ועוד מיני שדים מעוררי חלחלה . תאמת הכריזה מלחמה על שאר האלים , צאצאיה , והפעם גם היא רצתה להשמיד אותם . האלים נבהלו מן העוצמה של תאמת וחבורתה המבעיתה והיו אובדי עצות . מךךך , נינה של תאמת , התנדב להילחם בה , בתנאי שימליכו אותו למלך האלים . האלים הסכימו לתנאי ומךךך ( המכונה במיתוס גם 'אדון (' יצא חמוש בכלי נשק שהוא יצר לעצמו לקרב נגד תאמת : אך תאמת ומךךך , יועץ האלים , התעמתו ; קמו לקרב , התקרבו למלחמה . האדון פרש את רשתו והקיף אותה בה . את הרוח העזה שהחזיק מאחוריו הוא שחרר לתוך פניה . כשהאמת פצתה את פיה כדי לבלוע אותו , הוא הכניס את הרוח העזה שלא תסגור את שפתיה . הרוחות העזות מילאו את כרסה ; קרביה נאחזו ונפער פיה . הוא ירה חץ והוא קרע את כרסה . הוא ביתר את תוכה ובקע את ליבה . הוא הביס אותה ושם קץ לחייה . הוא השליך את גווייתה ועמד עליה . ' ) אנומה אליש' בתרגום אליעזר [ אד ] גרינשסיין , לוח ד , שורות ( 104-93 תאמת לחמה כמךךך בגבורה , אך בתום המאבק ביניהם הוא הרג אותה . בריאת העולם הריגתה של תאמת אינה סופו של הסיפור אלא תחילתו של סיפור חשוב לא פחות - סיפור בריאת העולם . מךךך המנצח ברא את העולם מגווייתה של תאמת : האדון נח ובדק את גווייתה . את הפגר חצה כדי לברוא מופלאים ; הוא ביתר אותה לשניים כמו ת מיובש . ( שס , לוח ד , שורות ( 137-135 מךךך ביתר את גופתה של תאמת לשניים , ומחלק אחד הוא יצר את השמים : חציה הוא כונן ברקיע השמים , הוא משך את הבריח והציב שם משמר , שלא ירשו למימיה לצאת . ( שם , לוח ד , שורות ( 140-138 כזכור הייתה תאמת גם גוש גדול של מים , וכדי שהשמים לא ידלפו היה צורך לקשור תחתיהם יריעה . מךךך שיכן בשמים כמה מהאלים , וקבע את הכוכבים וגם את מערכת הזמן והמזלות . לאחר בריאת הכוכבים תלה מךךזן את הירח והפקיד בידיו חלק חשוב בקביעת הזמן . אחר כך הגיע גם תורה של השמש . מךךך יצר את יחידות הזמן - שנים , חודשים , שבועות , ימים ולילות , ולאחר שסיים הוא פנה למחצית השנייה של גופת תאמת ובה כנה את הטופוגרפיה של הארץ - ההרים והעמקים . כשהסתיים מעשה הבריאה , היללו האלים את מךךך . כתמורה הוא ברא יצור שתפקידו לשרת את האלים ולאפשר להם לנוח : אקריש את הדם ואצור עצמות , אעשה אדם קדמון - יהא שמו 'אנושי . אברא אדם קדמון , אנוש - תוטל עליו עבודת האלים , והם - שינוחו ! ( שם , לוח ו , שורות ( 8-5 מךךך ברא את האדם , ולאות תודה בנו האלים את העיר בבל והקימו בה מקדש לכבוד מךךך .
|
|