|
עמוד:19
. 2 מים ^ שקוראים בבראשית א-ב , קשה לא להבחין במקום החשוב שיש למים בסיפור הבריאה . עיינו בבראשית פרק א , פסוקים , 10-1 ובפרק ב , פסוקים . 14-4 העתיקו את המילים ואת הביטויים הקשורים למים ולמקורות מים בפסוקים אלה . מדוע יש למים מקום חשוב כל-כך בסיפור הבריאה שבמקרא ! כדי להשיב על השאלה הזאת אנו יכולים להיעזר בניסיוננו ולהעלות השערות אחדות , אך לא תמיד ניסיון בחיי היום-יום של המאה ה21- יכול להועיל לנו להבין מוטיב כסיפור שחובר לפני אלפי שנים . כדי לנסות להסביר את המקום המיוחד שיש למים כסיפור הבריאה , נסקור כמה מסיפורי הראשית שהתפתחו במזרח הקדום , במיתוסים המסופוטמיים הקדומים ובמיתוסים כנעניים . DO קדם , כדי להבטיח שמכתבים לא " פתחו בידי מי שאינם מורשים , נהגו להטביע עליהם טביעת חותם . לאחר שפקיד כתב מסמך רשמי של המדינה , הוא היה סגלגל וקושר אותו , ועל גבי הקשר היה מדביק חומר רך yvjoy u'u , שעליו היו לוחצים את החותם ובו סימני ההיכר של המטביע . החותם שבצד השמאלי של התמונה הוא חותם גליל , כלומר חותם שמגלגלים על החומר הרך המוטבע . בצד הימני של התמונה אפשר לראות את טביעת החותם על החוסר הרך על גבי החותם מופיעות שתי דמויות הדמות שמופיעה פעמיים במרכז ההטבעה היא מךךןן . מךךך , המכונה גם יבלי , כלומר ארון , נחשב לאל הבבלי המרכזי . לרגלי סךךןן ר / בץ משחש , חיה קדמונית המזכירה את חיות הקודש שראה הנביא יחזקאל בחזונו הדמות השנייה המופיעה בשני הקצוות של ההטבעה היא נבו ( או נבו . ( נבו , שנחשב לבנו של מרךך . היה לאל המרכזי של השושלת הבבלית החדשה , ורבים ממלכי השושלת הזאת נושאים שמות הכוללים את השם נבו - נבוכדנצר . נבונאיד ועוד . שני האלים נבו וסךךןך-בל נזכרים באחת הנב 1 אות בספר ישעיהו על נפילת בבל : ... ' כרע בל קרס נבו ... י . 10 irvuiy ?!
|
|