עמוד:122

? ירמיהו ידוע בעיקר כנביא הזעם הגדול , ולכאורה אופי הנבואה שלפנינו אינו הולם אותו . איך אפשר להסביר את חוסר ההתאמה ! חלק מהחוקרים סבור שהתשובות לשאלות אלה קשורות לשינויים מדיניים באזור . לדעת חוקרים אלה נבואה זו נוצרה בתחילת פעילותו של ירמיהו . בשנה שירמיהו החל להינבא - השנה ה13- למלכות יאשיהו - מת אשורבניפל מלך אשור האחרון , והשאיר אחריו מלחמת ירושה בין בניו ומרידות ברחבי הממלכה . זו הייתה ההתחלה של תהליך השתחררות מעולה של אשור . ירידת כוחה של אשור - האימפריה החזקה ששלטה באזור כ120- שנה - עוררה תקוות רבות , וביניהן תקווה לחיזוק מעמדו של בית דוד ולחיזוק מעמדה של ירושלים כבירת ישראל רבתי , ישראל של ימי דוד ושלמה הכוללת את אפרים ויהודה . אפשר לראות במפלת אשור את אחד המניעים לרפורמה של יאשיהו ( עיינו בהעשרה "ירמיהו והרפורמה של יאשיהו" בעמי . ( 34 ייתכן כי ירמיהו היה מעודד מהרפורמה הדתית של יאשיהו ומלא תקווה לאיחוד מחודש עם שארית שבטי ישראל , ולכן נשא נבואה אופטימית כמו זו שלפנינו . ההסבר הזה אינו מוסכם על כל הפרשנים . פרשנים רבים משייכים את הנבואה כולה לימי חורבן יהודה . לכל אחד מהפירושים יש ראיות המחזקות אותו , ולכל פירוש יש נקודות חולשה . האם הפירוש שהצגנו , שלפיו הנבואה שייכת לתקופת יאשיהו , הולם את הכתובים ? האם הוא משכנע אתכם ? כדי שתוכלו להשיב על השאלה נחזור אל ההסבר שהצגנו ונבדוק את הטענות שבו אחת לאחת . מצור ננומ נאצר ע . D'V WIT 7 מתוך מפה היסטורית , מראשית המאה ה . 18-

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר