עמוד:120

פרק ל"א ? תארו לעצמכם שאתם מתעוררים לפתע במקום אפל לחלוטין . אתם שואלים את עצמכם : היכן אתם ? האם הייתם פה פעם ? האם זו דירה ? מערה ? אוהל ? האם אתם בין חברים או שאולי הובלתם לכאן בכוח ? אתם פונים למקור המידע הנגיש ביותר.- אתם ממששים את הקרקע , חשים את השטיח ומסיקים שאתם כפי הנראה בדירה . אתם שולחים ידיים למשש חפצים שנמצאים מסביבכם , אתם מתקדמים בזהירות , ובכל פעם שאתם נתקלים בחפץ שאתם מצליחים לזהות , אתם לומדים עוד משהו על המקום שאתם מצויים בו : שולחן זכוכית נמוך מלמד אתכם שאתם נמצאים כנראה בסלון הדירה , מכונית צעצוע מלמדת אתכם שמצויים כאן ילדים , וכן הלאה . הקריאה שלנו בפרק ל"א דומה לגישוש כזה , וכדי לקרוא בו נחפש את דרכנו בעזרת המידע הנגיש לנו ביותר - השמות והכינויים הפזורים בפרק . דרך שמות וכינויים הניתנים לאנשים ומקומות בפרק אפשר לקבל מידע בסיסי על הקשרו של הפרק שלפנינו : למי הטקסט פונה ? מתי הוא נאמר ? האם מדובר בנבואת זעם , במזמור או בסיפור ? על מי מדברת הנבואה ) ? פסוקים ( 22-1 קראו פסוקים . 5-1 א . ציינו אילו מקומות נזכרים בהם . ב . האם מקומות אלה שייכים לממלכת הצפון ( ישראל ) או לממלכת הדרוס ( יהודה ?( היעזרו במפה . קראו פסוקים . 19-6 א . אילו שמות וכינויים המוזכרים בפסוקים אלה יכולים ללמד על מי מדובר בקטע ; ב . ציינו היכן נמצאת נחלת השבט המוזכר בפסוקים אלה ( היעזרו במפה . ( עיינו בישעיהו ז 17 , 9 , ובתהילים עח , . 68-67 על פי פסוקים אלה השבט הנזכר מייצג קבוצת שבטים . אילו שבטים ? החלוקה לפרקים של ספרי המקרא נעשתה במאה ה13- על ידי כמרים נוצריים . לא תמיד פרק הוא הסיבה ספרותית אחת , אבל במהלך העיון ^ לנו בפרק ל"א נניח שפרק זה הוא חסיבה ספרותית אחת ( אם כי w המערערים על כך . ( החלוקה לפסוקים בספרי המקרא הייתה קיימת כבר בימי הבית השני , אבל הועברה בעל פה ולא נכתבה , כשהתחילו לציין בספרים את החלוקה לפסוקים התגלו הבדלים בין מסורות שונות , והבדלים קטנים קיימים עד היום . גם בפרק ל"א אפשר למצוא הבדלים כאלה , ופסוק 2 במהדורה אחת יכול להיות פסוק 3 במהדורה אחרת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר