עמוד:56

כדי להמחיש את ייחודו של המיצג אפשר להתבונן במיצג שהעלה האמן הגרמני יוזף בויס ב . 1974- המיצג , שכותרתו "אני אוהב את אמריקה ואמריקה אוהבת אותי , " התייחס להתפתחותה של החברה האמריקאית . בויס מילא דירה ריקה בניו יורק בעיתוני בורסה ישנים , ובמשך שבוע הסתובב בדירה עטוי בבגדיו המרושלים ובשמיכה ישנה , מלווה בזאב ערבות שהביא במיוחד מסיביר . הצופים הוזמנו לצפות בדינמיקה שהתפתחה בין בויס לזאב הערבות . זאב הערבות והסתגלותו לדירה ולבויס ייצג את הסתגלות האינדיאנים ( ויצורים חיים בכלל ) לסביבת חיים חדשה . אם בויס היה מעוניין רק להפגין נגד הכיבוש האמריקאי , הוא היה יכול להסתפק ב"הצגה" מצומצמת יותר . אם הוא היה רוצה רק לספר את סיפורם של האינדיאנים , הוא היה יכול לכתוב ספר היסטוריה . אולם בויס ניסה לבצע תהליך , שבמהלכו הצופה ( ואולי גם הוא עצמו ) יקבל זווית ייחודית וחווייתית שהוא לא יכול לקבל דרך עיון בספר היסטוריה . הצבת זאב הערבות הפראי , הקדום והטבעי בצד עיתוני הבורסה , המזוהים עם המערכת המערבית הממולזדת והקפיטליסטית , המחישה את עוצמתו של התהליך שעברו האינדיאנים . המיצג בדרך כלל אינו מותיר את הקהל אדיש . ברוב המקרים המיצג מגרה את הקהל לתגובה : טווח התגובות רחב - הוא יכול לכלול זלזול , תימהון והוא יכול לכלול תדהמה וזעזוע . \" וי 7 גים" ^ ואיים .. כמו המיצג , גם המעשה הסמלי הנבואי נושא לעתים אופי טקסי ותמוה , אבל הוא כולל גם אלמנטים שהיו יכולים להשתלב היטב בתיאטרון מודרני . למשל , הנביא יחזקאל מצווה לאסור את עצמו בכבלים ולשתוק : " ואתה - בן v אדם T T הנה * •• נתנו : T עליך : ' 7 T עבותים - - ואסרוך : ' T בהם ולא yr תצא .... בתוכם . T . ולשונך 1 ; . אדביק 1 . : - אל . . . חכך > ונאלמת T ll ולא תהיה 7 : ? להם לאיש מוכיח כי בית מרי המה " . ( יחזקאל ג ( 26-25 , השתיקה של יחזקאל , שבדרך כלל מזוהה כאיש האומר דברי תוכחה , מדגישה לפני העם את העובדה שהאל אינו מנסה עוד לשנות את דרכם בגלל חוסר נכונותם להקשיב . ני 7 ד nwyitn n \ 1 m הס ^ ו * 1 y 14 העיאל לא תמיד ברור אם המעשה הסמלי מופנה לקהל צופים או לנביא עצמו . בספרות הנבואה במקרא אנו מכירים מעשים סמליים שמופנים לציבור , אבל גם כאלה שמופנים לנביא עצמו . למשל , מעמד ההקדשה של הנביא יחזקאל כולל מעשה סמלי של אכילת מגילה : ... " ואראה והנה יד שלוחה אלי והנה בו מגלת ספר ... ? " " " ? T v : v ; : T T : T : v ויאמר אלי בן אדם את אשר תמצא אכול , אכול את המגלה הז את ולך לבר אל בית ישראל ... ואכלה ותהי בפי כדבש למתוק " ... ( יחזקאל ב - 9 , ג ( 3 , המעשה הסמלי הזה נועד להשפיע על יחזקאל עצמו ולהביא אותו לתוכנות מסוימות באשר לשליחותו . רק אחרי זה הוא יכול לדבר עם העם ולשכנע בדבריו . ברוב המקרים הנביא עצמו הוא ה"חומר" שממנו עשוי המעשה הסמלי , והוא משלם על כך מחיר גבוה . אצל ירמיהו , יותר מאשר אצל נביאים אחרים , מתקבל הרושם , שכל חייו ואישיותו הפכו ל"סמל מהלך" של חורבן הבית הראשון . את הביטוי העז ביותר לכך אפשר אולי למצוא בציווי הקשה שמקבל ירמיהו : " ויהי לבר ה' אלי לאמר , לא תקןח לך אשר . ולא יהיו לך בנים ובנות במקום הזה כי כה אמר ה' על הבנים ועל הבנות T הילודים * T במקום I T הזה ... 1 ממותי " ! תחלאים ~ ימתו \ T לא יספדו ולא יקןברו " ... ( ירמיהו טז ( 4-1 , על ירמיהו נאסר לשאת אישה ולגדל ילדים כדי להדגיש את נבואת החורבן שלו , כדי שישמש סמל לרעיון שהוא צריך להציג . & ה קווה כשהמסר הנז ^ ו * גיו * טל , שימוש נכון בסמל יכול להעביר ביעילות את המסרים . אולם לעתים דווקא העובדה שהסמל נקלט פוגעת במטרותיו של יוצרו , ולעתים הסמל שנקלט מפתח חיים משלו , מנותקים מכוונותיו של מי שהשתמש בו לראשונה , ויש מי שמחליט לנצל את הסמל הקיים למטרות אחרות . לדוגמה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר