|
|
עמוד:15
13 מבוא קסם וחברים | טיפוח הכתיבה מתחיל תהליך רכישת הכתיבהכיממחקרים על התפתחות השפה הכתובה אצל ילדים עולה לפני התהליך הפורמלי של הוראת הקריאה והכתיבה . חוקרים מצביעים על כךכבר להתפתח יש,למסגרות למידה פורמליות . לכןעתםשילדים מתעניינים בכתיבה ומתנסים בה עוד לפני הג יצירת הזדמנויות לכתיבה בכיתה . באמצעותלהמשיך ולטפח את הנטייה הזאת תקנית, אלא משקפת את אובשלבים הראשונים כתיבתם של הילדים אינה כתיבה מוסכמת הלמידה לצדעל השפה הכתובה . התנסויות חוזרות ונשנות, שלהםהמתפתחהידע הבנתם ואת לילדים לשכלל את הבנתם ולהתקרב מאפשרותהפורמלית של מוסכמות השפה הכתובה, הכרת הכוללת – אל הכתיבה המוסכמת . חשוב להבחין בין כתיבה כמערכת רישום בהדרגה חופשית או "כתיבה ילדית" לבין כתיבה – ריווחו כתיבה בשורה, צורת האותיותכמומוסכמות המושג "כתיבה ילדית" מתאר את הכתיבה הראשונית המתפתחת אצל ( לצורך פיתוח שיח כתוב רוב הילדים במהלך שנותיהם בסביבה אוריינית כמו הגן ; בראשיתה, הכתיבה הילדית מייצגת באותיות חלק מצלילי המילים ולאו דווקא בסדר הנכון, אך היא הולכת ומשתכללת תוך כדי . ) רכישת הקריאה והכתיבה שכן – צריכה להיות מדויקת, ללא שגיאות כתיב קסם וחברים לכיתה אהכתיבה בחוברת ובכתב ברור . עם זאת, חשוב לפתח – כבר נלמדונדרשים לכתובתלמידיםהמילים שה בתלמידים יכולת כתיבה חופשית לצורך הבעה עצמית, ואפשר לעשות זאת במחברת במהלך לימוד הכתיבה . תיעשה במחברת נפרדת – פיתוח שיח כתובולכתיבה לצורך הבעה – הכתיבה החופשית המיועדת לכך . בידי המורים נתונה ההחלטה אם לתקן את הכתוב או לא, ועד כמה להתערב . שבו היבטתהליך משולב,הוא – שני ההיבטים של השפה הכתובה – הקריאה והכתיבה לימוד כתיבה תורמת – להפך מתקדמים גם בכתיבה, ו,אחד עשוי לתמוך באחר : ככל שקוראים יותר . קשה להםמקבילה עם שני תהליכיםשהתמודדות תלמידים . עם זאת, יש להתפתחות הקריאה אין לכפות , הם מעדיפים להתמודד עם לימוד הכתיבה לאחר שרכשו ביטחון מסוים בקריאה . לכן כאלה לכתוב כתיבה ילדית אם הם מעדיפים להימנע מכך, ויש לעזור להם בהדרגה תלמידיםעל ותוך עידוד . טיפוח הדיבור וההאזנה השיח הדבורוטיפוחקידום התפתחות השפה הדבורה קודמת לרכישת השפה הכתובה ולהתפתחותה . בשפה הדבורה הילדים מבטאים את ידע העולם ואת הידע הלשוני שלהם, ולכן היא בסיס לרכישת השפה שיחה עם ילדים בתוך כדי התנסויות ילדיםהכתובה . הדיבור וההבעה בעל-פה מתפתחים אצל במהלך – ועם מבוגרים . ההבעה בעל-פה מתרחשת גם בפעילות היום-יומית בכיתה אחרים ובמפגש עם המורה . תלמידיםמשחקים, במפגש החברתי בין ה מזמנת התנסויות בהבעה בעל-פה בהזדמנויות שונות, הן במהלךקסם וחברים לכיתה א הוקצה מקום לשיחות, בחוברותהקניית הקריאה הן במהלך האזנה לטקסטים ספרותיים . מרחיביםתלמידיםלתקשורת בין התלמידים ולשימוש בתבניות תחביריות . באמצעות השיחות ה את ידע העולם שלהם, מבטאים רגשות, מחליפים רשמים ודעות, מבררים מושגים המיוצגים 15 קסם וחברים | מבוא
|

|