עמוד:16

13 זמן קסםקסם וחברים | ת הנחיה לפעילויות בחובר עם המורה להעבירהשאלות יקדמו יצירת תמצית של עלילת הסיפור, באופן שיאפשר – בואו נדבר • הנרטיב לחיים האנושיים בימינו בפעילות הבאה . את כדאי להתמקד ,לדיון על מקומות מגוריםתלמידיםכשמזמינים את ה – לב העניין • חברתי -במגוון התרבותי,למשל . ביתרונות ובחסרונות שאינם קשורים למצב כלכלי שמציעה העיר ( חוגים, מסגרות פנאי, מקומות בילוי, נוחות הגישה ) לעומת המרחב לגיטימיים . סגנונות החייםשני – האישי והשלווה שמציע היישוב הקטן מזכירים לילדים את הכתוב במסכת אבות : "אֵׁיזֶהוּ עָשִיר ? הַשָמֵׁחַ בְחֶלְקוֹ" . מזמינים אותם להסביר איך המשפט הזה קשור לסיפור שקראו . שני שירים על חברים / יהודה אטלס רקע ספרותי " וזה יֵׁש לִי חָבֵׁרזה שנפתח בשורה " – יהודה אטלס כתב שירים אחדים על חברים . שניים מהם אוסף ראשון, "והילד הזה הוא אני"מונחים זה לצד זה בכרך – " יֵׁש לִי חָבֵׁר אַחֵׁרשנפתח בשורה " ,העוסקים בנושא אחד, ) . שני השירים הסמוכים ,2012 ( כתר ספרים"והילד הזה"מתוך ספרי מזמנים חשיבה ושיח על משמעותה של חברות ועל ההבדלים בין חברים . השיר מתאר את ההסכמה . בשיר הראשון הילד מתאר את חברו אֵׁלִי ש"נוֹרָא דוֹמֶה לִי" האם נעים להסכים : מה דעתםתלמידיםהמאפיינות את הקשר . כדאי לשאול את הוההתחשבות אפשר להזכיר את ,תמיד להצעות של מישהו אחר ? ( בקבוצות של תלמידים המסוגלים לכך המילה "ויתור" ולשאול איך מרגיש ילד שמוותר תמיד ונמנע ממה שהוא אוהב לעשות כדי לשמח . ) את חברו ", חילופי הדברים לֹא מַסְכִימִים בְשוּם דָבָרם "ישני החבר : בשיר השני מתואר קשר שונה לגמרי רוב השיר מוביל להבעת חוסר . הם אוהבים דברים שוניםוביניהם מאופיינים בוויכוחים ובצעקות שביעות רצון מהקשר, אך שתי השורות האחרונות קובעות : "זֶה הַרְבֵׁה יוֹתֵׁר מְעַנְיֵׁן" . הקריאהבעקבותפעילויות שני השירים מציבים דגמים שונים של חברות ומזמינים את התלמידים להשוואה ולנקיטת עמדה אישית .     חושב שמעניין יותר לבלות עם מי ,המדבר בגוף ראשון,השיר השני אינו מפרש מדוע הילד לשער את תלמידיםעל העמימות הזו ולבקש מהלעמודוזוהי הזדמנות מצוינת – שמעצבן אותו הסיבה . הקשר בין המבנה לתוכן בשירים : בשני השירים, כל שתי שורות מבטאות רעיון אחר או עובדה "כְשֶהוּא רוֹצֶה לְטַיֵׁל / גַם לִי מִתְחַשֵׁק" ( בשיר על אלי ) , או "אִם אֲנִי רוֹצֶה שֶקֶט / : אחרת . לדוגמה הוּא תֵׁכֶף צוֹרֵׁחַ" ( בשיר על אדר ) . 16 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר