|
|
עמוד:50
47 זמן קסםקסם וחברים | למשל מורים, מנהלים, – ואת "מדוע" שומעים בדרך כלל רק ממבוגרים שמחוץ למשפחה ופוגשים אותה בשירים ובסיפורים . – בהצגות ובטלוויזיה הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה – חמה, בוקר – לבנה, שמש – ירח : את זוגות המיליםתלמידיםמזכירים ל – בואו נדבר • מרבד, וחוקרים מתי ובאיזה מצב משתמשים בכל – עץ, שטיח – מזון, אילן – שחר, אוכל אחת מהן . מציעים לתלמידים לבחור שלוש מילים שהם אוהבים ולהמציא לכל אחת – בעיפרון שלי • לספר איך המציאו את הנרדף . םמילה נרדפת . מבקשים מה הצעות לפעילויות נוספות מקריאים בכיתה ספרים שעוסקים במילים, בהמצאת מילים ובשפה בכלל : / רוביק רוזנטל "המסע המופלא לארץ המילים" / קתלין דוהרטי "דברצ'יקפיץ" / שירה גודמן "מילים ומלמילים-מילי" גליה עוז / "אדון שמחה וששון" מאת תמי שם"הסיפור של אליעזר בן יהודה"אפשר לספר על אליעזר בן יהודה בעזרת הספר גלידה, מטרייה, רכבת, אופניים, עיתון . דוגמאות : דוגמאות למילים שאליעזר בן יהודה חידשטוב . - חלוצית ( טרקטור ) , מכושית ( פסנתר קטן ) , מעשנה ( ארובה ) , : למילים שחידש אך לא התקבלו משחף ( אופניים ) , אברון ( עיפרון ) . על אורן והאורן שלו / לאה נאור רקע ספרותי הוא מייצג ערכים יהודיים . הסיפור הוותיק של לאה נאור מזמן חשיפה ודיון בערכי סביבה וקיימות עַלרֹבֶצֶתותיקים : "כִי יִקָרֵׁא קַן צִפור לְפָנֶיךָ בַדֶרֶךְ בְכָל עֵׁץ או עַל הָאָרֶץ אֶפְרחִים או בֵׁיצִים וְהָאֵׁם ומתחבר לערכים הומניסטיים ,ב, ו ) "דברים כ ( הָאֶפְרחִים או עַל הַבֵׁיצִים לא תִקַח הָאֵׁם עַל הַבָנִים" בתרבויות שונות ולשיח הסביבתי העכשווי, הרלוונטי לאנושות כולה . הסיפור עוסק בקשר המיוחד שבין הילד אורן לעץ האורן שניטע בחצר הבית כשאורן נולד . תחילה התבטא הקשר בהשוואת הצמיחה של אורן העץ ואורן הילד, כסמל להיותם יצורים חיים המתפתחים ומשתנים זה לצד זה . הסיפור : אורן הילד אוהב לטפס על עץ האורן "שלו" ההווה של הפתיח מתאר את הקשר בזמן ,ולבדוק את קיני הציפורים . האירוע שמתחיל את הסיפור הוא הופעתם של עובדי חברת החשמל – " ! "כולם ימותו – המתכוונים לכרות את העץ . אורן מסביר שעל עץ האורן חיים ציפורים וגוזליהן אבל הפועלים אינם מוותרים על תוכניתם . 50 קסם וחברים | זמן קסם
|

|