עמוד:30

27 זמן קסםקסם וחברים | לפני הקריאהפעילויות הדמות המרכזית בסיפור שעובד על פי הטקסט המדרשי היא רבי פנחס בן יאיר . הספר "מסילת גדולתו ישרים" העוסק בתיקון המידות מבוסס על אחד ממאמריו בעניין הקפדה על מידות טובות . שלא הסתפק בשמירה על רכושם של העניים שהפקידו אצלו שני שקי היאשל רבי פנחס כדי להבטיח את תמימות שעורים, אלא נתן את דעתו על מה שעלול לקרות, ועבד שבע שנים . רבי פנחס היה יכול פרסכל זה שלא על מנת לקבל – להגדילו למען העניים שמירת הרכוש וכדי תמורה הוגנת על עבודתו, אבל גם במקרה הזה הוכיח כלתבוע לעצמו חלק משקי השעורים : "מסר להם רבי פנחס בשמחה את השקים המלאים ולא ביקש כלום בעבור עבודתו נפשגדלות הרבה שעבד בשבילם" . אוצר המילים בסיפור מאפשר לתלמידים המאזינים לו להבינו ללא קושי . כדאי לוודא שהתלמידים פירוש המילה "שעורים" ( השעורה היא דגן, כמו החיטה, אחת משבעת המינים יודעים מה שנתברכה בהם ארץ ישראל ) . הקריאהבמהלך מה לדעתכם יעשה רבי פנחס עכשיו, בחלוף שנה ובראותו : כדאי לשאול בכיתה שאלות כגון , . . . "" או "אני משערת ש . . . שהעניים טרם שבו ? מציעים לתלמידים את המבנה "אני משער ש "לשער" פירושו לתאר לעצמנו, להעלות בדעתנו מה עשוי לקרות . : ומסבירים הקריאה בעקבותפעילויות שוחחו בכיתה על התנהגותו של רבי פנחס תוך שימוש במילים "אכפתיות", "כבוד לכל אדם", "אחריות", "חריצות", "נדיבות" ו"אהבת הזולת" . בטקסט מופיעה תשובה ? איך נראו חייהם של העניים מאותו זמן והלאה : שאלו את התלמידים לבקש התבואה ולא הוכרחו עוד"אכלו ושבעו ומכרו את יתרהזאת : המצומצמת על השאל נדבות", אבל בשאלה טמון פוטנציאל להבעה נרחבת ומפורטת יותר . התלמידים יוכלו לתאר את במזונם, בביגודם, בגידול ילדיהם וכן הלאה . כדאי להרחיב השינוי שככל הנראה חל במגוריהם, להדגיש את הבחירה ו ? לעשות כדי שלא יגיעו שוב לעונילשנייםמה הייתם מציעים : בשאלות כמו ולא להסתפק בפתרון הכספי הקל . בתחום להמשיך לעבוד, להפיק עוד מזון : של רבי פנחס מה לדעתכם כדאי ? פנחס השפיעה על הענייםהאם התנהגותו של רבילשאול : אפשר המוסרי, ? ללמוד ממנו האם גם להם – אפשר לשוחח עם התלמידים על הקשר בין סיפור כזה לחיים שלהם לסיכום הזדמנויות לסייע למישהו הזקוק לעזרתם ? יכולות להיות הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה לתלמידים חשוב לסייע,משופע בפרטיםהואמכיוון שהסיפור אינו קצר ו – בואו נדבר • מה ביקשו העניים : למשל . העלילה בעזרת שאלות ענייניות על האירועיםלעקוב אחר מרבי פנחס בן יאיר ? למה החליט רבי פנחס לזרוע את השעורים ? למה בכל שנה הייתה לתאר את ההפתעה שחיכתה התלמידיםלרבי פנחס עבודה רבה יותר ? מזמינים את לעניים כשחזרו לביתו של רבי פנחס . מה ראו ? מה הרגישו ? האם נכון להגיד שרבי פנחס הציל את שני העניים ? 30 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר