|
|
עמוד:46
43 זמן קסםקסם וחברים | החליל המכשף והכבשה הרקדנית / אילנה זיידמן רקע ספרותי ראה אור ספרה של אילנה זיידמן "החליל המכשף והכבשה הרקדנית" ( הקיבוץ 9102ב- ) , שבמרכזו סיפור שאב צעיר מספר לבנו הקטן על ילדותו באתיופיה ועל עליית 9102המאוחד, המשפחה לישראל . הטקסט, ששמו כשם הספר, הוא עיבוד שעשתה הסופרת במיוחד . זמן קסםל הסיפור כתוב כסיפור מסגרת שבתוכו סיפור פנימי : סיפור המסגרת, הכולל פתיחה וסיום, מופיע על רקע לבן . הסיפור הפנימי מופיע על רקע כהה יותר . הסיפור נפתח בשעת ההשכבה, כשאבא של אור מנגן לו בחליל ומבטיח לספר למוחרת את הסיפור שמאחורי הצלילים . הסיפור הפנימי אשון, מפי האב המספר על ילדותו באתיופיה, על כיסופי המשפחה לירושלים, נמסר בגוף ר שכונתה בפי יהודי אתיופיה "עיר הזהב", ועל העלייה לישראל . החלק האחרון בסיפור של אילנה זיידמן סוגר את סיפור המסגרת : אור, שהקשיב לסיפורו המרגש של אביו, מבקש לשמוע שוב את מנגינת החליל . אור ואימו מקשיבים למוזיקה ושומעים בין הצלילים את רוח המדבר, את פעיית הכבשה ואת רעש המטוס שהביא את האב ואת משפחתו לארץ ישראל . לחליל ולכבשה שהפליאה לרקוד יש חלק חשוב בסיפור . צליליו של החליל הצילו את הכבשה מאסון : היא התרחקה, טיפסה על סלע גבוה, נעצרה והחלה להתנועע במקומה בזכות נגינתו של האב, ושבה אל העדר . החליל ליווה את המשפחה בימים הקשים שעשו במדבר בדרך לירושלים, י שהתעייפו במסע הארוך . כשהגיעו בני המשפחה לירושלים, התאכזבו לגלות וצליליו עודדו את מ שהיא בנויה מאבן ולא עשויה מזהב כמו שחלמו . אז שוב נחלץ החליל לעזרתם : עננה קטנה, שהתרחקה לרגע מ"עדר" ענני הכבשים בשמיים, אפשרה לקרן אור לחדור ולהאיר את העיר . "זֶה ת כָל יְרוּסָלֶם בְזָהָב" . הִסְפִיק כְדֵׁי לִצְבֹעַאֶ סיפור המסגרת רומז על מציאות ישראלית עכשווית אופטימית : אור הוא ילד ישראלי, בנם של אם בהירת עור ואב שעלה בילדותו מאתיופיה . הסיפור הפנימי הוא סיפור מורשתם של עולי אתיופיה, מעין הגדה של יציאת אתיופיה, שהולכת וממצבת את עצמה עם – המסופר למאזינים צעירים וע מכונן . בהתאמה לנופך המיתי-ניסי של הסיפור, נשזרים לתוכו חוטי הזהב של הזמן כאיר ההכרה בגבורת ההולכים אל ירוסלם וגאוות ההשתייכות לשני העולמות . תפקידם של החליל והכבשה בסיפור הוא סמלי-ייצוגי, בבקשו להזכיר את היותם של יוצאי כאחת מצאן מרעיתו של הרועה האידיאלי : "ה' רֹעִי לֹא – אתיופיה חלק מעם ישראל . הכבשה - אֵׁלֵׁךְ בְגֵׁיא צַלְמָוֶת לֹא - יְשוֹבֵׁב ; [ . . . ] גַם כִימֵׁי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵׁנִי, נַפְשִי - אֶחְסָר . בִנְאוֹת דֶשֶא יַרְבִיצֵׁנִי ; עַל כאחד ממבשרי השיבה לארץ בנבואות הנחמה : – אִירָא רָע כִי אַתָה עִמָדִי" ( תהילים כ"ג ) . והחליל צוּר - וָה, אֶליְה - חָג ; וְשִמְחַת לֵׁבָב, כַהוֹלֵׁךְ בֶחָלִיל, לָבוֹא בְהַר - "הַשִיר יִהְיֶה לָכֶם, כְלֵׁיל הִתְקַדֶש ( ישעיהו ל, כ"ט ) . "יִשְרָאֵׁל ייחודו של הסיפור בכך שהוא מציע סיפור ישראלי היסטורי ואקטואלי לקוראים צעירים . הוא מציג משפחה ישראלית עכשווית ושמחה, המעבירה את סיפור העלייה המשפחתי מאב לבן כלפיד, 46 קסם וחברים | זמן קסם
|

|