|
|
עמוד:64
61 זמן קסםקסם וחברים | בלבלונת / נורית זרחי רקע ספרותי קיץ וחורף . הדמות המובילה את הקוראים – בתי השיר עוסקים בעקיפין בשתי עונות שנה ניש דמות נקבית שאין עוד פרטים עליה . השיר נדפס בראשונה בספר – מעונה לעונה היא בלבלונת מהונית שציירה רות צרפתי . ידו מופיעה דמות תיולצ ) , 9691,מסדה ( "כף עץ וקדרה שטוחה" שמעיד פיטקסטואלית . בלבלונת היא דמות קומית, טיפוס מבולבל, כ- תוספת חוץ,כמובן,זוהי שמה . ביום חורף היא יוצאת לרחוב בבגדי קיץ, וביום חמסין היא לובשת בגדים חמים . בבית " . "משונה – הראשון של השיר היא מכונה "מצחיקה" ובבית השני לכאורה, כל בית מציג עונה אחרת, אך לאמיתו של דבר אין חלוקה דיכוטומית : בבית הראשון אבל גם מילים הקשורות – כובע קש, שמלונת דקיקה, כפכף – מופיעות מילים הקשורות לקיץ מטרייה, ברדס, סוודר חם – גשם ורוח . בבית השני מופיעות מילים הקשורות לחורף – לחורף חמסין, כמעט נמסה . הסיבה לבלבול של – אבל יש גם מילים המייצגות את הקיץ – מצמר גס " . השימוש החוזר בקריאה שַמְתִי גֶשֶם בָאֲוִירנָ " ו"חָלַמְתִי שֶהַקַיִץ בָאבלבלונת היא תחושתה : " ! " מדגיש את ההפתעה והתמיהה כלפיה, אך גם מעלה חיוך . הוֹי, בִלְבְלֹנֶת" פעילויות לפני הקריאה עושה ההיפך מה שהגיוני לעשות . דמות שמתארהשישמעו שיר קצרתלמידיםמספרים ל מבקשים מהם לשער מיהי הדמות ומה היא עושה . מעודדים תיאורים הומוריסטיים של החלטות במסגרת הטעם הטוב : מישהו שבוחר לכתוב משמאל לימין, מישהו שבוחר,בכל נושא שהוא לאכול קליפות ולא את הפירות, מישהי שישנה ביום וערה בלילה, מישהו שמתבל עוגיות בפלפל קוראים את השיר . לאחר מכן . דומהחריף, מישהו שנועל נעל ימין על רגל שמאל וכ הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה תים קרובות מי י לע ,מרחיבים ומדברים על בלבול : כשמישהו מתבלבל – בואו נדבר • שמסביבו צוחקים . למה ? איך מרגיש באותו זמן מי שהתבלבל ? משוחחים בכיתה על טעויות מצחיקות הקורות לרוב בני האדם, ומציעים – לב העניין • עלב כשאחרים צוחקים . ידרכים לא להיפגע ולא לה לכתוב לבלבלונת עצה שתעזור לה להתלבש תלמידיםמזמינים את ה – בעיפרון שלי • מזמינים את התלמידים להוסיף בית משלהם לשיר, שיכלול בלבול נוסף . נכון . הצעות לפעילויות נוספות מדגימים נת" . . . . "סיומתבצורה "בלבלונת" ומפנים את תשומת הלב למשמעות המתבוננים תלמידיםומבקשים מה – ילדונת, חולצונת, מיטונת, שאלונת – אותה כמוספית במילים אחרות פילה קטנה . – להסביר מה משתנה במילים שהיא מצטרפת אליהן, בעזרת דוגמאות : פילונת עכברה קטנה . חותרים להבנה שהצליל " . . . נת" יוצר תחושה – דובה קטנה . עכברונת – דובונת של משהו קטן וחביב . 64 קסם וחברים | זמן קסם
|

|