|
|
עמוד:10
7 זמן קסםקסם וחברים | בה של נורית, אך נדחה באופן פוגעני ומכאיב . י הילד דני עושה כל מאמץ לזכות בתשומת ל הוא – שאחרי העצב . ולא זו בלבדבהיותו ילד, הוא אינו רואה את קרן השמש שתזרח ביום מצפה שאימו תבין את כאבו ותנחם אותו, אך היא מציגה מוסכמה חברתית נוקשה המְגַנָה , כלומר – "יִבְכֶה אַף פַעַם כְפֶתִי קָטֹןיַלְדִי לֹא יַלְדִי הוּא גִבוֹר וְנָבוֹן / כביטוי של רגשות : בכי צריך להתגבר על צערו או להסתיר אותו, כי רק תינוקות בוכים . ילד שנה, במהלך המאבק על הקמת המדינה ובעיצומה של מלחמת העולם 58-השיר נכתב לפני כ אלה היו חלק ממאפייניו – השנייה . ילד שאינו בוכה, שמסוגל לעמוד במצוקות ולהתגבר עליהן מגמה שהתחזקה בספרות הילדים העברית של בהתאם ל,הרצויים של הילד העברי החדש התקופה . ההאזנה לשיר עשויה לעודד את ילדי זמננו להתבונן בעצמם ובעמדות המבוגרים סביבם . הקריאהלפניפעילויות מהי משמעות המילה "גיבור" לדעתם, ומבקשים שיציעו מילים חלופיות או התלמידיםשואלים את הסבר למילה . בוודאי יעלו חלופות כמו אמיץ, חזק, שיש לו הרבה כוח, שלא מפחד, שמפחדים ממנו, שמנצח את האחרים . לבדוק אילו אפשר שאחרי השיחה על השיר יהיה תלמידיםכותבים כמה מן החלופות, ומסבירים ל בשיר . דיון מסוג זה מניח יסוד להבנה של שדה שילדדמות ההסברים ל"גיבור" מתאימים ל סמנטי, של ריבוי משמעויות ושל הֶקשר . הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה מאחר שהשיר בן חמשת הבתים מתאר מעשה שקרה ומזכיר דמויות – בואו נדבר • להיזכר במהלך הדברים ולשחזר את הסיפור בלשונם, תלמידיםאחדות, מזמינים את ה כדי ליצור בתודעתם עלילה קצרה ומדויקת . לספר בלשונם מה קרה לדני . כדאי לא להסתפק בתשובות תלמידיםבהמשך מבקשים מה לספר במילותיהם תלמידיםקצרצרות ( "הוא היה עצוב" או "הוא נעלב" ) , אלא לבקש מה לאחר שדני האםבשיר ( שמתחיל בדבריה של לפי סדר הופעתםאת מהלך הדברים, לא : דני נתן לנורית פרח וגם 4ו- 3סדר ההתרחשות, כפי שדני מספר בבתים לפיבוכה ) אלא תפוח . נורית אכלה את התפוח, זרקה את הפרח והלכה לשחק עם ילד אחר . דני בוכה היא מסתייגת מתגובת בנה ה"גיבור ונבון", רומזת – , ותגובתה לא צפויהוופונה לאימ שהיא מאוכזבת ומשווה אותו ל"פתי קטון" . ומאשים את הדמעות ש"בוכות ומ יהשיר מסתיים בתגובה של דני, המנסה לרצות את א : בעצמן" . כדאי לתהלך את יצירת ה"סיפור" לטקסט קצר ומדויק בעזרת שאלות מנחות מה קרה בהתחלה ? מה נורית עשתה ? מה דני הרגיש ? מה אימא אמרה לדני ? מה דני אילו חלופות הציעו ל"גיבור" ולבחון את ההתאמה תלמידיםכדאי להזכיר לענה לאימא ? להגיב לדברי תלמידיםשלהן לדני . האם הבכי מעיד על היותך "תינוק" ? כדאי לעודד את ה חבריהם, ולהשתמש בפתיח היוצר זיקה לדברי הדובר הקודם : "לי קרה מקרה דומה" או "לי קרה מקרה שונה" ולספר על עצמם . 10 קסם וחברים | זמן קסם
|

|