|
|
עמוד:62
59 זמן קסםקסם וחברים | יניב-יוחאי ובנו אלעזר מן הרומאים / נחמה ניר-איך ניצלו שמעון בר רקע ספרותי גם בספר האגדה, חלק א', והסיפור נכתב על בסיס הכתוב בתלמוד בבלי, מסכת שבת לג ע"ב ( יוחאי ובנו אלעזר ובשבח הנס -שמעון ברעמ' קצב, סימן רכא ) , והוא מספר בשבחם של רבי שנעשה להם . קריאה הפעילויות לפני ג בעומר אינו מובן מאליו : מספרים בקצרה "ללבין יוחאי ובנו - קשר בין הסיפור על רבי שמעון ברה על הרומאים שכבשו את ארץ ישראל לפני כאלפיים שנה, ניסו להפוך את ירושלים לעיר רומית, ואף הציבו בה את פסלי האלילים שלהם . הרומאים אסרו על היהודים בארץ ישראל ללמוד תורה נגדו לשלטון הזר בכל כוחם, אבל ולקיים מצוות חשובות, כמו מצוות ברית מילה . יהודי הארץ הת לא הצליחו לסלק את הרומאים מן הארץ מפני שצבא הרומאים היה גדול וחזק . רבים מהיהודים באותם ימיםיוחאי חי -לקיים מצוות בסתר ולא נכנעו לגזרות של הכובשים . רבי שמעון ברהוסיפו העדיפולא נכנע לגזרות . הוא ובנו גם רשב"י היה מגדולי החכמים של עם ישראל . כמו אחרים, ו להיכנעשתים עשרה שנה, לאכול חרובים ולשתות מים, ובלבד שלא במערה במשךלהסתתר תורה . האגדה מספרת שרבי שמעון ובנו יצאו מן המערה רק כשבוטלו הולא לחדול מלימוד רביםבשנה שנה מדיג בעומר, ועד היום "נפטר בלרבי שמעון בר-יוחאיהגזרות . לפי המסורת ו . עולים לקברו בהר מירון ועורכים הילולה לזכר קריאת הסיפור מתקדמים יוכלו לקרוא תלמידיםקוראים את הסיפור בשלמותו פעם אחת . לפני הקריאה השנייה ( להקשיב ולגלות למה רבי שמעון לא ויתר על לימוד התורה . לאחרתלמידיםבעצמם ) מבקשים מה הקריאה השנייה מזכירים את ההסתתרות במערה, את המחסור במזון, את לימוד התורה שלא יוחאי האמיץ בקול - לא שמע רבי שמעון בר"למשפטים תלמידיםפסק ואת הסכנה . מפנים את ה ושואלים : איך הצליחו רבי ", הרומאים . ידע כי לימוד התורה חשוב הוא יותר מפקודת הרומאים ? מה עזר להם ? ומכוונים לאמונתם כל כךאלעזר להחזיק מעמד תקופה ארוכהשמעון ובנו ה' . החזקה ולביטחונם ב הנחיה לפעילויות בחוברת פעילויות בעקבות הקריאה לפעילות הראשונה ומבקשים שיתבוננו בארבעת האיורים ויסמנו אותם התלמידים מפנים את , וכן 1יסומן בספרה משמאל פי סדר האירועים בסיפור . האיור התחתון ל 4עד 1 - מבמספרים . הלאה עם המורה ,בוימשוחחים בכיתה על דבקותו של רבי שמעון בלימוד התורה, על אומץ ל – בואו נדבר • המסתור שמצאו במערה, המעיין – טחון שהיה לו בה' ועל הנסים שקרו לו ולבנו י על הב . שנבע בפתחה ועץ החרוב שצמח בקרבתה משוחחים על ההבדל בין כוח וחוזק הגוף לבין כוחות הנפש והביטחון בה', – לב העניין • . שמאפשרים לאדם לחוש שבכוחו להתמודד עם כל בעיה 62 קסם וחברים | זמן קסם
|

|