עמוד:39

36 זמן קסםקסם וחברים | הבית האמצעי מתאר סיטואציות קונקרטיות המוכרות לרוב הילדים . הבית השלישי נוגע בעצב "אִם דִמְעָה שֶל – בכי בלשון פואטית מעודנת -שסיבותיו יכולות להיות שונות, ומתאר מצב של סף המזכירה שילדים רבים נאבקים בבכי בפומבי ומתביישים בו, ומְתַרְצִים – גֶשֶם תִרְקֹד לְךָ עַל רִיס" את הדמעות בדרכים שונות, כמו זו שכאן ( "דִמְעָה שֶל גֶשֶם" ) . באילו מצבים שיר זה אינו מלווה בפעילויות בחוברת . כדאי לעודד שיח בכיתה בעקבות השיר : נוספים אנחנו מתרגשים עד דמעות ? האם תמיד בהקשר מפחיד, מכאיב או מאיים ? מתי עוד ? האם אפשר באמת לשמור נשיקה בכיס או במקום סגור אחר ? – למה המשוררת מתכוונת כדישילדה אחת הציעה לדמיין נשיקה מרגיעה ולשמור אותה בזיכרוןתלמידיםמספרים ל ומזמינים אותם ? ם על ההצעהכמה דעתתלמידים : להשתמש בה בשעת הצורך . שואלים את ה להציע עוד דרכים השמורות בזיכרון כדי להירגע, להתנחם ולהתגבר על עצב . אסיף- / שלומית כהןסימן שאתה חבר רקע ספרותי נפתח במשפט תנאי מהבתים שיר המרגש העוסק בערך החברוּת חמישה בתים . כל אחדל וכן "י…לַר עָבֵׁה עוֹמָ / אִם אַתָה יוֹדֵׁעַר לי… סֵׁה חָמֶ / עַדֵׁה יוֹתָם אַאִ" : המעלה מאפיין של חברוּת הלאה . השורה השלישית בכל אחד מהבתים למעט האחרון חוזרת על עיקר משפט התנאי לצורך המרכיבים החשובים שמגדירים חברוּת : היכרות מקרוב וגילוי לב, אכפתיות, עזרה תהדגש רגישות של ותמיכה, שמירה על פרטיות . הבית האחרון מסכם את מאפייני החברות בתיאור כלומר אם אתה מודע לקיומי וחושב ר",אִם אַתָה מַכִיר אֶת צְעָדַי / כְשֶאֲנִי מֵׁאָחוֹ" : מיוחדת במינה . סימן שאתה חבר אמיתי – דך, כשאני לבדי, כשנותרתי מאחוריעליי כשאני לא לצ על חברוּת : איך בוחרים חברה או חבר ? מה רומז לנו שאפשרהתלמידים כדאי לשוחח עם לסמוך עליהם ? האם גם אנחנו יודעים להיות חברים טובים ? כדאי להסביר מהי הדדיות בחברוּת, ולשוחח גם על נאמנות, על פתיחוּת, על מתן עצה טובה, על הזדהות ונחמה, ועל העידוד ם . שחברים יכולים להעניק במצבים מסוימי ולספרלחשוב על חבר טוב בעבר או בהווה, בסביבת הבית או בכיתה, לתלמידיםאפשר להציע על מקרה שבעקבותיו הודו על החברוּת ושמחו בה ( לדוגמה, כשנעדרו מבית הספר בגלל מחלה מחו אותם, או כשלא הצליחו במבחן או בתחרות יושםוחבר או חברה קיימו מצוות ביקור חולי . ספורט וחבר או חברה ניחמו ועודדו אותם ) הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה המתקשים ביצירת טעון לתלמידים השיח הכיתתי על חברוּת עלול להיות – לב העניין • חשש כזה, כדאי להקדים לשיח הסבר על אופיו הרצוי ולבקש ישנוקשרים חברתיים . כש המסתייגים לתלמידיםלהימנע מאזכור שמות ולהסתפק בדוגמאות כלליות . מהתלמידים תם בפרטיות כדי לשמועיבהקשבה, ולשוחח אלהשתתף רקיש לאפשרמדיבור בנושא . על תחושותיהם ולסייע מילים המייצגות של פונים לכתיבה חשוב ליצור מאגרשהתלמידים לפני – בעיפרון שלי • . תכונות רצויות אצל חברים, וכך לדייק את הביטוי האישי בכתיבה 39 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר