עמוד:21

18 זמן קסםקסם וחברים | דבריו גרמה לאסון בארצו . להימנעותו של היועץ הזקן והחכם ממתן הסבר – לב העניין • בסיפור, מזמינים אותם לספר מה שמבינים את הקשר בין דבריו לאסון תלמידיםאחרי שה מוותרים ? נעלבים ? חוששים האם הם הם עושים כשנראה להם שדעותיהם לא יתקבלו . היעדר הערכה עצמית – לחרוג מן הכלל ? משוחחים על הערך שבאומץ ועל מחיר הוויתור ותסכול . ידידינו הקטנים / ע . הלל רקע ספרותי שם העט של הִלֵׁל עֹמֶר, נחשב ובצדק לאחד מעמודי , ) 1990 – 1926 ( הלל'הסופר והמשורר ע התווך של הספרות העברית לילדים . הוא נולד בקיבוץ משמר העמק, התנדב לפלמ"ח ולחם במלחמת העצמאות בחטיבת הנגב . למד אדריכלות נוף בצרפת, ותכנן וביצע בין היתר את הגן יריו וסיפוריו הראשונים לילדים התנ"כי "נאות קדומים" ואת "פארק צ'רלס קלור" בתל אביב . ש ונכללו מאז בעשרות ספרים שרבים מהם ,7491שנת מ"דבר לילדים"החלו להופיע בשבועון יום . כגם ממשיכים לראות אור כמת חיים . הוא והלל לילדים משופעת בהומור סלחני, באופטימיות, בדמיון ובח'יצירתו של ע הרבה לכתוב על בעלי חיים, על "שיחות" איתם, על היחסים בינם לבין עצמם, על יום במשפחה ובין חברים, על חברוּת ועל -המטרידות אותם, וכן על ילדים בחיי היוםהדאגות ילדים ומשתעשע במשחקי מילים חלקם בעולם המבוגרים . בסגנונו הייחודי הוא מערב שפת דמויות דמיוניות יצר של הספרות העברית לילדים, "ילד הנצחיל"הלל, שנחשב 'ובחידודי לשון . ע מצחיק, המעז לשבש סדרי עולם וליהנות מכל רגע . -כמו הדוד שמחה המבולבל הלל כתב ופרסם גם קובצי שירה למבוגרים . 'ע הצגת הטקסט והקראתו, כדאי לפתוח את הפגישה עם השיר בשאלה לתלמידים : למי לפני שלו ושלנו ? אין בשיר – "ידידינו" – ם מתכוון המשורר בשם השיר ? מי הם הידידיםכלדעת ! " בתחילת השיר מדובר בסלילת כביש, בוֹנִים, בוֹנִיםים, נִ וֹמשמעית עד השורה "ב-תשובה חד בבניית מגדל ושכונה חדשה, ומכאן מתוארת העיר ההולכת ונבנית . רמז לזהותם של הידידים אך השורות הבאות שבות ,"שֶל חוֹחִיוֹת וְעֶפְרוֹנִים / נֶאֱלָמִים הַצִיוּצִיםהקטנים מופיע בשורה " לתאר את בולמוס הבנייה . מסבירים כדאי לעצור את הקריאה כאן ולשאול לפשר שתי השורות המאזכרות ציפורים . לדבר, חוזרים לביטוי יכולאת משמעות "נאלמים" בעזרת "אילם", השותק כי אינותלמידיםל להקשיב שוב לקטע השיר ולחשוב מה הסיבה תלמידיםהשלם "נאלמים הציוצים" ומבקשים מה להֵׁאָלְמוּת . ( עם תלמידים מתקדמים אפשר לדבר כאן על הדמיון בתבנית ובמשמעות בין הֵׁאָלְמוּת אצל מצוקת הציפוריםמעוררתהנרמזת על פי ההקשר, דמיון שמחריף את המועקה ש,להֵׁעָלְמוּת ) . הקורא 21 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר