עמוד:56

53 זמן קסםקסם וחברים | ,העלילה הקלילה והקצבית משקפת את ההתרגשות של הילדים סביב מסורת חיפוש האפיקומן אך מסתיימת במפנה מפתיע, כשאיילת עצמה שוכחת היכן החביאה אותו . פעילויות לפני הקריאה מסבירים שאחת הסיבות לאפיקומן בליל ? מה רומז שם השיר על תוכנותלמידים : שואלים את ה הנמשכת עד שעות ,החגיגיתוהסדר היא לעזור לילדים להישאר ערים בארוחה הגדולה מאוחרות . אפשר להזמין את התלמידים לספר על אירוע מצחיק שקשור לאפיקומן וקרה בליל הסדר המשפחתי . הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה מציעים לתלמידים להכין עצות מועילות למי שמתכונן להחביא את האפיקומן – לב העניין • בליל הסדר : איפה כדאי להחביא ואיפה לא ? איך כדאי להסתיר את המצה העטופה כדי שהמחפשים לא ימצאו אותה ? למה ? חלמתי שם / בת שבע דגן רקע ספרותי כמעט בלתי אפשרי להסביר לבני שש או שבע את . יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום מורכב הרקע הפוליטי, הצבאי והחברתי שהביא לשואה ואפשר לה להתרחש, אבל רבים חשים שיש כבר מגיל – להנחיל לילדים את הידע הזה, את ההבנה של שורשי השואה ואת חובת הזיכרון צעיר . ,"יומנה של בלומקה"צעירים ( יש בשוק ספרי קריאה המתווכים את הנושא לקוראים כיום הנקה","המחבוא","הדובי של פרד" , "אוטוביוגרפיה של דובון צעצוע – אוטו","קליידוסקופ" אפשר להיעזר . ועוד ) "מטאטאים רוקדים בחורף","חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי","ופיט לנושא השואה בדרך מאופקת, שלא תגרום לחרדות ולבהלה ותחסוךתלמידיםבהם ולקרב את ה את הפרטים הקשים . הםמ השיר של בת שבע דגן יתאים לתלמידים שכבר קיבלו מעט רקע על התקופה הקשה, על תנאי החיים של ילדים יהודים, על העוני והעליבות ועל המשאלות לחיים טובים יותר . השיר עוסק "רק" ברמה של הקיום החומרי, ובכל זאת – שינה, רחצה, היגיינה, מזון – יוםם-בפרטים של חיי היו המפגש עם תיאורים כאלה עלול להיות מאיים, בפרט כשקשה להסביר את הסיבות למצב שפגע ברבים כל כך . כדאי להיעזר בהנחיות של משרד החינוך ( "בשבילי הזיכרון" ) ושל מוסד יד שם, לגלות ערנות לתגובות הרגשיות והמנטליות של התלמידים ולהישמע לנטיית הלב של המורים עצמם . רצוי ייחרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה כיום משמעותי ומעורר מחשבה תלמידיםשבתודעתם של ה אוניברסלית, הלאומית והמשפחתית . -ברמה האנושית 56 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר