עמוד:20

17 זמן קסםקסם וחברים | כָלהמלך דרש מהיועץ הזקן להביע את דעתו, והלה טען שאסור להשמיד את הצפרדעים כי " ולו צפרדעותרה" . המלך ביטל את דבריו של היועץ, ועד אותו ערב לא נהַדְבָרִים קְשוּרִים זֶה בָזֶה חיה באגם . הפעם בגלל יתושים שעקצו – אך שוב לא הצליח להירדם,במיטתוהמלך לאחר מעשה, שכב אותו ללא הרף . כשכל הצפרדעים : ו לומר את האמתצאת יועציו ושאל בעצתם, והפעם הם נאלשובבבוקר כינס לא נותר מי שיצוד את היתושים, והם השתלטו על כל העיר . ,הושמדו המלך וכל תושבי העיר לנדוד למרחקים, למקום שבו כל הדברים קשורים נאלצוסופו של דבר, ב זה בזה . הצפרדעים, . ההבנה שיש סדר והיגיון בהתנהלות היצורים החיים בעולםעומדתביסוד המעשייה ,מתרבים מיום ליוםיתושיםה,מווסתות את מספרם . כשאין צפרדעים,שצדות את היתושים מאמללים את בני האדם שסביבם וגורמים לשינויים מזיקים אחרים . חשיבה סביבתית מסוג זה מטרה להגן על מגוון בעלי החיים במקומם, כדי שכל מין ביום בכל העולם כהולכת ומתפתחת ימלא את תפקידו בשרשרת הקשרים בין המינים השונים . הקריאהבעקבותת יופעילו את ו כדאי לוודא שהתלמידים מבינים את המשמעות הטרגית של השמדת הצפרדעים בסיפור הקשר בינה להתגברות הנזק שגורמים היתושים, ויסיקו כמה חשוב לשמור על האיזון הנכון בין המינים לטובת כל החיים על כדור הארץ . הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה תלמידיםלאחר השיח לארגון רצף האירועים בטקסט, חשוב לעודד את ה – בואו נדבר • לבחון את המשפט "כל הדברים קשורים זה בזה" לאור מה שקרה בסיפור, ולהביאם לא היו היתושים מתרבים ומזיקים הרבה ,למסקנה שאלמלא הושמדו הצפרדעים כליל דוגמה נוספת לקשר הקריטי בין מינים של תלמידיםיותר מאשר כרגיל . כדאי להציג ל – יחליטו להרוג את כל הנמרים , החוששים מנמרים,בעלי חיים : אם חקלאים באפריקה איילות, זברות, אנטילופות… ) , לא יהיה די , תגדל מאוד אוכלוסיית אוכלי העשב ( צבאים כלו גם את מזונם של בני האדם . אמזון לכולם וחיות הבר יפלשו לשדות וי בְחָכְמָה עָשִיתָמָלְאָהמָה רַבוּ מַעֲשֶיךָ ה' כֻלָם " : שבספר תהילים כתובלתלמידים מספרים על משמעות המשפט ומבקשים להסביר כיצד תלמידים " . משוחחים עם ההָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ לחשוב על התפקידים השונים של היצורים אותםהוא קשור לסיפור שקראו . מזמינים השונים בעולם, ולשתף את הכיתה . את היועץ הזקן החכם בסיפור, ומזכירים את משה רבנו, שאף שהיה תלמידיםמזכירים ל במדבר יג, ג ) . שואלים מה אנחנו יכולים ל פיהיה "עניו מכל אדם" ( ע,מנהיג גדול וחשוב ללמוד מהיועץ הזקן וממשה רבנו על ענווה, ואיך ענווה עוזרת לנו להיות חכמים יותר . 20 קסם וחברים | זמן קסם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר