|
עמוד:6
מענה לשונות בפרק זה ניתן מענה לשונות בכמה דרכים : • לימוד הנושא נעשה בצורה מדורגת ובשילוב אמצעים מוחשיים ודיגיטליים כדי לפתח הבנה עמוקה - תבנית השלם וחלקים, שימוש בדסקיות על פסים, מטבעות, ישר מספרים, מעבדות, סרטונים ומשחקים . • שלב המעבר מפתרון תרגילים בעזרת אמצעי המחשה לשליפה אוטומטית של התוצאות שונה מאוד מתלמיד לתלמיד . לכן גם בפרק זה התלמידים ייעזרו בשלב ביניים - "ציור בקיצור", שבו הם מציירים את תהליך הפתרון בצורה סכמתית . • בפרק משולבות פעילויות אתגר וחקר המזמנות אפשרויות פתרון שונות, מיצוי אפשרויות וחיפוש פתוח . • פעילויות "עולים שלב" בסוף הפרק נותנות מענה לתלמידים מתקדמים . כדאי להפנות את התלמידים לפעילויות המתאימות במהלך הלמידה ולא להשלימן ברצף רק בסוף הפרק . פעילויות אלה יכולות לשמש גם לשיח מתמטי במליאה או בקבוצות קטנות . דגשים בהוראת הפרק • המעבר למצב שבו התלמידים שולטים בפתירת תרגילי חיבור ותרגילי חיסור בתחום ה- 20 מתבצע בהדרגה . הלימוד מתחיל בפתירת התרגילים באמצעות עצמים מוחשיים - דסקיות על פסים, או "ציור בקיצור" שלהם, בעזרת ישר מספרים או בעזרת תובנה חשבונית – כשלב ביניים לקראת פתרון בעל פה . המעבר מפעילות בעצמים מוחשיים, דרך ציור סכמתי ועד לפעילות בדמיון, דורש את תשומת לב המורה . יהיו תלמידים שאצלם מעבר זה יתרחש מהר, ויהיו כאלה שאצלם המעבר יתרחש בשלבים, והם יזדקקו לעזרה רבה יותר של המורה . • כמו בפרקי החיבור והחיסור הקודמים, גם בפרק זה יש פעילויות של יישום הידע החשבוני במצבים מחיי היום-יום . כמו כן מוקדשת תשומת לב מיוחדת לשימוש בטבלה לצורך ייצוג נתונים : התלמידים נדרשים לפענח את נתוני הבעיות המוצגים בטבלאות ולהשלים בהן את החסר . • התלמידים מתחילים לפתור בעיות מילוליות על סמך מה שלמדו : הם קוראים את הטקסט הנתון ולומדים להבין אותו ולזהות את המרכיבים השונים המתארים חלקים או שלם, ולאחר מכן הם פותרים את הבעיה . יש להקפיד על כתיבת תרגיל מתאים וכן על כתיבת תשובה המורכבת ממספר ומשם הקבוצה . יהיו תלמידים שיפתרו את הבעיה בעל פה . מובן שהם יכולים לעשות זאת, ואולם חשוב שהם יתאמנו בכתיבה נכונה של תרגיל מתאים . • במהלך הפרק יש שימוש במושגים "ספרה" ו"מספר" . ספרה היא הסמל שמשתמשים בו לכתיבת מספרים . למשל, המספר 37 מורכב מהספרות 3 ו- 7 . 6 חיבור וחיסור עד 20 - חלק ב | מבוא
|
|