|
עמוד:14
טיפוח אוצר המילים בתוכנית מתבטא במגוון דרכים, ומנכיח את העשרת השפה והעיסוק במילים וביטויים כנושא חשוב שהוא חלק משמעותי משגרת הלמידה . התוכנית מציגה עיסוק מפורש באוצר מילים והרחבתו, הן בפעילויות בעקבות קריאה והן בפינה הייעודית "מילים לדרך" . בין אופני הטיפול באוצר מילים אפשר למצוא : הטרמת מילים קשות לפני קריאת הטקסט . פירושי מילים משולבים בטקסטים . שאלות העוסקות בהבנת מילה או ביטוי מתוך הקשר . חזרה על נושאים לשוניים שנלמדו במפורש, במסגרת תשאולים ומשימות על טקסטים אחרים . לדוגמה : שימוש בשורש לפענוח מילה לא מוכרת, שימוש בשמות תואר לטובת תיאור דמות ( לרוב בצירוף מחסן מילים שמרחיב את התארים השגורים ) , ועוד . הפינה "מילים לדרך", שמופיעה בסיכום פרק, עוסקת באופן מפורש וגלוי בהרחבה והעשרה של אוצר מילים . בפינה יש התייחסות למילים או לביטויים שנלמדו בפרק תוך תרגול וחזרה בשילוב עם הרחבה, העשרה, והרחבת השדות הסמנטיים . הבחנה בקשרי משמעות בין מילים : זיהוי ותרגול של הפכים ושל מילים נרדפות, וכן למידה על מילים מכלילות מתוך עיסוק בקשרים לוגיים של הכללה ופירוט . תרגול שדה סמנטי של מילים – אסוציאציות, מילים נוספות שקשורות למילה מסוימת וכדומה . עצם המבנה התמטי של התוכנית תורם גם הוא להרחבה והעשרה של מילים בשדה סמנטי מסוים . במדריך למורה ישנן המלצות נוספות ומגוונות להטרמה – הקניה של מילים מרכזיות לפני קריאת טקסט או עיסוק נרחב בנושא, וכן המלצות לחזרה ותרגול של מילים שכבר נלמדו, בדרכים שונות ( למשל איסוף מילים לתיבת אוצר מילים כיתתית, ומשחקים או פעילויות לחזרה עליהן מדי פעם ) . ח . הוראה מפורשת של מיומנויות לשון ומטא-לשון מבחינת כישורי הלשון, התלמידים בכיתה ד בבית הספר היסודי נמצאים בעיצומם של תהליכים התפתחותיים חשובים של הלשון הדבורה והכתובה . היכרות עם חוקי הלשון היא תשתית לקריאה נכונה, לכתיב תקין ולהבנת הנקרא . עולמות לכיתה ד מציעה טיפול ממוקד במספר נושאים לשוניים בהתאם לתוכנית הלימודים, והפעילויות נועדו להרחבה, העשרה והעמקה של נושאי הלשון הנדרשים ולפיתוח מודעות לשונית ומטא-לשונית . הוראת הלשון בתוכנית מתבצעת הן במדורים ייחודיים הנקראים "ככה זה בעברית", שהם ממוקדי נושאים לשוניים ספציפיים, והן בשזירת פעילויות לשון בהתאם לתכנים העולים בחלקים אחרים של הפרקים . 14 מדריך למורה | מבוא
|
|