|
עמוד:12
התוכנית מתאימה למגוון תלמידים, הן מבחינת היצע דרכי הלמידה והן בהתייחסות לרמות שונות של תלמידים בכיתה . ביטוי לשונות זו נראה בכמה נקודות : שימוש בייצוגים מגוונים : הספר עושה שימוש בייצוגים רבים ומגוונים של מידע ( למשל טקסטים ארוכים, קצרים וקצרצרים ; אינפוגרפיקות ) , באיורים וביצורונים מאוירים ו"מדברים" ועוד ; זאת כדי לתת מענה לצרכים השונים של התלמידים ולסייע בהבנה . בחירה : הספר מציע לתלמידים אפשרויות בחירה בין שאלות ומטלות, לפי עניין ויכולת . המורה, מצידה, יכולה לשייך את כל הפעילויות הדיגיטליות באופן דיפרנציאלי, בהתאם לרמת התלמידים . תיווך : התוכנית כוללת אלמנטים של הוראה מתווכת, כמו הטרמת מילים קשות לפני קריאה ( למשל "לפני שקוראים", עמ' 21 ) . בנוסף, משימות מורכבות כגון משימות כתיבה או חקר, מתווכות לתלמידים וכוללות גם "מצתי כתיבה" ( למשל "מכירים ספורטאי / ת", עמ' ,29 או "כותבים על בעלי חיים בתנועה", עמ' 59 ) . עבודה בקצב אישי : המסלול "בקצב שלי" בסביבה הדיגיטלית מאפשר תרגול עצמאי בהתאם לקצב ההתקדמות האישי . העבודה האישית מתגמלת ומחזקת את תחושת השליטה בשטף הקריאה . ניהול עצמי והערכה : התוכנית מציגה כלים והזדמנויות לפיתוח לומד עצמאי, וביניהם כלים לניהול למידה ומשוב עצמי על פעילויות, ומחווני כתיבה רפלקטיביים בעקבות מטלות כתיבה . התוכנית מציעה הערכה כמותית של ביצוע ( בעיקר בסביבה הדיגיטלית ) וכן הערכה חלופית בדמות תוצר ( מייקריות ) שיכול לשמש את המורה להערכה מעצבת ; ורפלקציה ( משוב עצמי ) . בנוסף, לכל שער מתלווה מבדק הערכה כולל מחוון . גלריה במרחב הדיגיטלי : התוכנית מציעה מרחב ייחודי להעשרה, תוך חשיפה לתחומי עניין ותרבות מגוונים . התלמידים מוזמנים לשוטט ברחבי הגלריה בסיום הפעילות בכיתה ( או בהתאם להחלטה אחרת של המורה ) וכן בזמנם החופשי . במדריך למורה , המתייחס נקודתית לכל אחד מהפרקים, ניתן למצוא פעילויות רלוונטיות להרחבה בכיתה והצעות לעבודה עם תלמידים ותלמידות מתקשים ומתקדמים . ה . דגש ייחודי על חיזוק שטף הקריאה והבנת הנקרא המושג "שטף קריאה" מתייחס לרהיטות בקריאה וכולל שלושה רכיבים : דיוק, קצב והנגנה . הקריאה נחשבת שוטפת רק כאשר תהליכי הפענוח וזיהוי המילים נעשים אוטומטיים, כלומר מדויקים ומהירים, וכרוכים במאמץ מנטלי מזערי . ( להרחבה בנושא זה אפשר לפנות למסמך "קול קורא – תוכנית לקידום שטף קריאה בכיתות ב – ו" של משרד החינוך . ) 12 מדריך למורה | מבוא
|
|