|
עמוד:14
14 א . מצבי כפל עמודים 9 - 11 עמוד 9 נפתח בסיפור המסגרת לפעילויות שבחוברת : מפעל הצעצועים של מר משה . כאן מוצג לתלמידים הכלל שלפיו בנויה רכבת של חיפושיות : על כל אחת מהחיפושיות צריך להיות אותו מספר כתמים . יש לציין שסידור הכתמים על כל אחת מהחיפושיות ברכבת אינו חייב להיות זהה ( כפי שאפשר לראות בדוגמה של הרכבת האדומה בעמוד 9 ) , אבל כמות הכתמים על כל אחת מהחיפושיות חייבת להיות שווה . חשוב שבשלב זה יעסקו התלמידים בבנייה חופשית של רכבות של חיפושיות, בעזרת האבזרים שפורטו לעיל ( פתקיות ויחידות ממארז האבזרים ) . אחרי שיבנו התלמידים את הרכבות, חשוב שיבדקו אם כל רכבת שהם בנו מתאימה לכלל . חשוב גם שיתארו את הרכבות באופן מילולי . בתיאור המילולי הם יבטאו, בשפה שלהם, את שני התפקידים השונים של הגורמים בתרגיל הכפל : מספר החיפושיות ( מספר הקבוצות ) ומספר הכתמים על כל חיפושית ( מספר האיברים בכל קבוצה ) . כדאי לבקש מהתלמידים לבנות רכבות שונות של חיפושיות . הנה כמה דוגמאות : - בנו רכבת של 2 חיפושיות, על כל חיפושית 5 כתמים . - בנו רכבת של 3 חיפושיות, על כל חיפושית 4 כתמים . - בנו רכבת של 6 חיפושיות, על כל חיפושית כתם אחד . - בנו רכבת של 4 חיפושיות . - בנו רכבת שבה על כל חיפושית יש שני כתמים . פעילות נוספת מומלצת משחק : בונים רכבות ( שני משתתפים ) ילד אחד בונה רכבת מהאבזרים ומסתיר אותה . הוא מתאר אותה לילד האחר ( אומר כמה חיפושיות יש ברכבת וכמה כתמים יש על כל חיפושית ) ומבקש ממנו לבנות את אותה רכבת בדיוק . משווים בין שתי הרכבות . רצוי לשחק במשחק זה גם בהמשך הלימוד בפרק כדי לעודד את התלמידים לבטא את מצבי הכפל באופן מילולי, וכדי לוודא שהם מפרשים נכון את השפה המתארת אותם . דִּיּוּןדִּיּוּן בעמוד 9 - יש אפשרויות רבות לתקן את הרכבת כך שתתאים לכלל, לדוגמה : להוסיף 2 כתמים לחיפושית השמאלית ו - 3 כתמים לחיפושית האמצעית ( כך שעל כל חיפושית יהיו 5 כתמים ) ; להוריד כתם אחד מהחיפושית השמאלית ו - 3 כתמים מהחיפושית הימנית ( כך שעל כל חיפושית יהיו 2 כתמים ) ועוד . בפעילות ,9 התלמידים מתבקשים לראשונה לצייר בעצמם רכבות של חיפושיות . הדוגמה המופיעה בתחילת הפעילות מראה כיצד 4 חִפּ וּשִׁיּוֹת עליהם לעשות זאת באופן גרפי – “בקיצור" : 5 כְּתָ מִים עַל כָּ ל חִפּ וּשִׁית דֻּגְמָ ה
|
|