עמוד:15

15 גילויים : דומינו | ד . שתי מדרגות | © כל הזכויות שמורות למטח 2 1 1 4 2 3 3 2 4 1 4 4 5 5 5 5 6 7 6 7 8 9 • דרך אחרת : בתחילה יוצרים שלוש ערמות שוות ( 9 אבנים בכל ערמה ) . את הפתרונות השונים אפשר לקבל אם בכל פעם מעבירים אבן אחת מהערמה השמאלית לערמה הימנית ( בלי לשנות את הערמה האמצעית ) . • אפשר כמובן להשתמש גם בדרך של נסייה וטעייה . 2 . א . תָּמָר נִסְּתָה לִבְנוֹת מִ- 12 אֲבָנִים שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת שָׁווֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 2 וְאַחַר כָּךְ שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 3 . בִּדְקוּ אִם הִצְלִיחָה תָּמָר לִבְנוֹת שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת כָּאֵלֶּה : מַדְרֵגוֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 2 12 = + + מַדְרֵגוֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 3 12 = + + ב . קְחוּ 15 אֲבָנִים וּבְנוּ שָׁלוֹשׁ עֲרֵמוֹת הַיּוֹצְרוֹת שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת שָׁווֹת בִּדְרָכִים שׁוֹנוֹת . מַדְרֵגוֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 15 = + + מַדְרֵגוֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 15 = + + מַדְרֵגוֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 15 = + + מַדְרֵגוֹת שֶׁהַגֹּבַהּ שֶׁלָּהֶן 15 = + + יש לאפשר לתלמידים להיעזר באבני הדומינו ולעודד אותם להתנסות . ג . חִשְׁבוּ עַל כַּמּוּת אַחֶרֶת שֶׁל אֲבָנִים שֶׁאֶפְשָׁר לִבְנוֹת מֵהֶן שָׁלוֹשׁ עֲרֵמוֹת וּשְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת בִּדְרָכִים שׁוֹנוֹת . כִּתְבוּ אֶת כָּל הָאֶפְשָׁרוּיוֹת . הערה : הכוונה לבנייה של שלוש ערמות היוצרות שתי מדרגות שוות . הכמויות האפשריות הן כל המספרים המתחלקים ב- 3 שאפשר לבנות מהן שתי מדרגות שוות . אחת השיטות לביצוע משימה זו היא ליצור שלוש ערמות שוות ולהעביר אבנים מערמה אחת לערמה השלישית, בלי לשנות את הערמה האמצעית . ד . חִשְׁבוּ עַל כַּמּוּת שֶׁל אֲבָנִים שֶׁאִי-אֶפְשָׁר לִבְנוֹת מֵהֶן 3 עֲרֵמוֹת וּשְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת שָׁווֹת . מִסְפַּר הָאֲבָנִים : כל מספר שאינו מתחלק ב- 3 מתאים כתשובה לשאלה זו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר