עמוד:6

א . שברים שווים ב פעילות 2 אפשר תחילה להראות לתלמידים את המלבן שבראש העמוד ולשאול אותם מה הם רואים . אפשר לראות כאן מלבן המחולק ל- 18 חלקים שווים, כפי שדוד מסביר, ואפשר להתמקד בקווי החלוקה העבים יותר ולראות 9 חלקים שווים, כפי שברוך מתאר . כך מוצאים שני שברים המתאימים לחלק הצבוע במלבן . מאחר ששני השברים מתאימים לאותו חלק צבוע, הם שווים זה לזה . ב פעילות 3 התלמידים מתרגלים את המיומנות של להסתכל פעם על כל קווי החלוקה ופעם רק על הקווים המודגשים, וכך למצוא שברים שווים . ב פעילויות 4 – 6 התלמידים מתבקשים לצבוע חלקים שונים בעיגול המחולק ל- 12 חלקים שווים, בריבוע המחולק ל- 16 חלקים שווים ובמלבן המחולק ל- 20 חלקים שווים, בהתאם לשברים הנתונים בכל סעיף ( המכנים של השברים האלה הם גורמים של המכנה הנתון בכל אחת מהפעילויות ) . הפעילויות האלה דומות לפעילות 1 . התלמידים מחלקים את הצורה המייצגת את השלם לחלקים שווים לפי המכנה של השבר שהם צריכים לצבוע על ידי הדגשת חלק מהקווים הקיימים . כך מתקבלת צורה המחולקת חלוקה ראשית – החלוקה שהתלמיד יצר, וחלוקת משנה – החלוקה הנתונה . התלמידים צובעים לפי השבר הנתון, המתאים לחלוקה הראשית, ומגלים את השבר השווה לו, המתאים לחלוקת משנה . כתב סתרים - צורות במקום מספריםכתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 7 1 ( סעיף א ) ובשבר פעילות 7 עוסקת בהכללות בנוגע לקשר בין המכנה למונה בשבר השווה ל- 2 השווה ל- 1 ( סעיף ב ) . חשוב לוודא שהתלמידים יודעים שאין שבר שהמכנה שלו הוא 0 , ולכן : 0 = לפיכך בשני המקרים גם המונה אינו 0 : 0 = אפשר לייצג את השוויונות המתקבלים גם בציורים, בדומה לפעילויות הקודמות ביחידה . ב סעיף ב אותו מספר מתאים לעיגול ולמשולש בכל האפשרויות המתאימות . זאת הזדמנות להזכיר ששתי צורות שונות יכולות לייצג את אותו מספר . 6

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר