עמוד:17

ד . הרחבה וצמצום פעילויות 11 – 13 עוסקות בצמצום ובהרחבה של שברים גדולים מ- 1 ושל מספרים מעורבים . פעילות 11 ( עם המורה ) משמשת הכנה לנושא הזה . בסיום הפעילות יש דיון בנוגע למספרים המעורבים שהתקבלו בכל סעיף לאחר הצמצום וההרחבה בגורמים השונים . שלושת השברים בשורה העליונה התקבלו מהרחבה או מצמצום של אותו שבר, ולכן הם שווים . לפיכך גם אחרי שכותבים אותם כמספרים מעורבים הם נשארים שווים . כשבוחנים את שלושת המספרים המעורבים המתקבלים בשורה התחתונה בכל סעיף, רואים שלכל המספרים המעורבים יש אותו מספר שלם, והשברים שבמספרים המעורבים שווים . ב פעילויות 15 – 19 התלמידים נעזרים בידע שרכשו בנוגע לצמצום ולהרחבה של שברים לצורך השוואת שברים . כדאי לשים לב לכך שב סעיפים א ו- ב של פעילות 16 יש יותר מתשובה נכונה אחת עבור כל אחד מהאי-שוויונות . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 46 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 85 - 90 ) פעילות 20 מסכמת את כל השיטות להשוואת שברים שנלמדו עד כה, ובסעיפים רבים אפשר להשוות בין השברים גם בלי להשתמש בצמצום או בהרחבה . הילדים שבדוגמה מתארים מגוון דרכים לפתרון : הרחבה של אחד השברים, צמצום של אחד השברים, צמצום של שני השברים או השוואה לחצי . בסיום הפעילות התלמידים מתבקשים לבחור שניים מהסעיפים ולהסביר את תשובתם כדי לתת להם הזדמנות נוספת לתרגל את יכולות ההנמקה שלהם . ב פעילויות 21 ו- 22 התלמידים מרחיבים ומצמצמים שברים בהקשר של מיקום מספרים על ישר המספרים . ישר המספרים ממחיש את השוויון בין שבר נתון לשברים המתקבלים מצמצום או מהרחבה שלו : לכל השברים האלה מתאימה אותה נקודה על ישר המספרים . פעילויות 23 – 25 עוסקות בעיקרון הצפיפות של השברים על ישר המספרים : בין כל שני שברים נתונים אפשר למצוא שבר נוסף בעזרת הרחבת שברים . כדאי לפתוח את הנושא בהצגת השיחה 11 . השלימו לפי ההוראות . א התחלה כתבו כמספר מעורב 28 צמצמו בגורם 4 צמצמו בגורם 2 12 = 2 : 3 עם המורה כתבו כמספר כתבו מעורב כמספר מעורב 14 6 1 2 2 2 63 7 3 4 2 12 12 17

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר