|
עמוד:8
ב . הרחבה אימא חתכה כל מנה ל- 2 חלקים שווים . מספר המנות שהפשטידה מחולקת אליהן גדל פי 2 . מספר המנות שיש עליהן זיתים גם הוא גדל פי 2 . 3 עם זאת הפשטידה וחלק הפשטידה שעליו יש זיתים לא השתנו . 6 = 4 2 × 8 2 × בשלבים הראשונים של הלמידה התלמידים מרחיבים שברים בעזרת הוספת קווי חלוקה למלבנים . בדומה לחיתוך הפשטידה, הוספת קווי החלוקה במלבן ממחישה את המשמעות של ההרחבה כחלוקה לחלקים קטנים יותר, ובפרט מדגישה את השוויון בין השבר המקורי לשבר המורחב – החלק הצבוע אינו משתנה . בהמשך, כשלומדים משהו חדש או רוצים להדגיש רעיון כלשהו, חוזרים אל ההמחשה במלבנים . ב פעילויות 2 – 6 התלמידים מקשרים בין הרחבה על ידי הוספת קווי חלוקה במלבן ובין הפעולה המתמטית של הרחבה על ידי הכפלת המונה והמכנה באותו מספר . ב דיון שבסוף פעילות 2 דנים בקשרים האלה . ב סעיף ד של פעילות 4 התלמידים מתנסים בהרחבת שבר גדול מ- 1 ומגלים שאפשר להרחיב גם שברים גדולים מ- 1 באותו אופן שבו מרחיבים שברים קטנים מ- 1 . פעילות 5 היא הפעילות הראשונה שבה התלמידים מתנתקים ממודל מצויר ועוסקים בהרחבת שברים על ידי הכפלת המונה והמכנה . ב פעילות 6 נתונים מלבנים מחולקים ושברים המתאימים להם, וכן נתונה חלוקת משנה של המלבנים בקווים מקווקווים . התלמידים משלימים את השברים המורחבים המתאימים לחלוקת המשנה . אפשר להמשיך את חלוקת המשנה על כל המלבן, או לחילופין להסיק בעזרת חישוב מה יהיה מספר החלקים במלבן אם יחולק כולו בחלוקת המשנה . השימוש בחישוב כדי למצוא את השבר המתאים לחלוקת המשנה מחדד את הקשר בין קווי החלוקה בציור ובין ההרחבה כפעולה מתמטית . אפשר לפתור את הפעילויות גם באמצעות יישום ישיר של הרחבת שברים . לדוגמה ב סעיף א כל 2 בגורם 4 . שליש צבוע מחולק ל- 4 חלקים שווים . כלומר יש הרחבה של השבר 3 6 . כתבו שבר נוסף המתאים לציור בכל סעיף . א 2 = 3 פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 14 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 85 - 90 ) 8
|
|