|
עמוד:70
א . בעיות מילוליות – חזרה והעמקה יוצא מן הכלל עמוד 173 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 104 ) ב פעילות 6 כדאי להדגיש שכדי לענות על השאלות יש להשתמש בנתונים שבטבלה וגם בתשובות לשאלות קודמות . יש תלמידים המתקשים בפעילות הזאת בשל מורכבות התיאור המילולי של קווי הרכבת המוזכרים . כדי להקל עליהם, כל אחד מקווי הרכבת מסומן בצבע אחר . אחרי פתרון הבעיות שב סעיפים א – ג הטבלה מלאה, ויש להתבונן בכל הנתונים כדי לענות על השאלה ב סעיף ד . בסעיף הזה המטרה היא שהתלמידים ייעזרו באומדן בחישובים . פעילות 7 עוסקת בשני סוגי רכבות של רכבת ישראל : רכבת דו-קומתית ( הרכבת האדומה ) ורכבת חד-קומתית ( הרכבת הכחולה ) . כדאי לוודא שכל התלמידים בכיתה מבינים שמדובר בסוגי קרונות שונים, ומכך נובע ההבדל במספר המושבים בכל קרון . כמו כן התלמידים לומדים את המושג "קרון ניהוג", שככל הנראה רובם לא הכירו קודם : קרון ניהוג הוא קרון המשמש בחלקו לנהיגה ברכבת, ולכן מספר המושבים בו קטן מזה שבקרון רגיל . חשוב לשים לב בחישובים שבכל רכבת יש קרון ניהוג אחד ( לפחות ) . סעיף ב ב פעילות 7 הוא סעיף אתגר . מומלץ לבקש מהתלמידים הסבר לדרך הפתרון שלהם . בעיות מהסוג הזה יילמדו בצורה יסודית ומסודרת בהמשך הפרק . בסעיף נתון שלכל 20 תלמידים מתלווה מבוגר . לפיכך ל- 600 תלמידים מצטרפים 30 מבוגרים ( 30 = 20 : 600 ) , כלומר יש 630 נוסעים בסך הכול ( 630 = 30 + 600 ) . יש להשתמש בנתון הזה של מספר הנוסעים הכולל כדי לענות על השאלה שבחלק השני של הסעיף הזה . כדי לחשב את מספר הקרונות בכל אחת מהרכבות, התלמידים יכולים להיעזר בדרך של נסייה וטעייה ולבדוק עבור כל אחד מסוגי הרכבות מה מספר הנוסעים הכולל שאפשר להושיב בקרון ניהוג אחד ומספר משתנה של קרונות רגילים . ב סעיף ג התלמידים כותבים בעיה מילולית משלהם ופותרים אותה . מומלץ להציג בכיתה מגוון בעיות שכתבו התלמידים ולבקש מחבריהם לנסות לפתור אותן . העיסוק בבעיות שכתבו התלמידים מרחיב את מגוון הבעיות שהתלמידים נחשפים אליהן, מאפשר למורה להתחבר אל תחומי העניין של התלמידים ומשמש גם לבדיקת הרמה שלהם . במחקרים נמצא שככל שהתלמידים כותבים בעיות מורכבות יותר, כך הם יודעים לפתור בעיות מורכבות יותר . נוסעים בקו נוסעים בקו בנימינה - תל אביב נוסעים בקו באר שבע - תל אביב נוסעים בקו ירושלים - תל אביב נהרייה - חיפה 008,151,4003,137,9 התשע"ד 004,300,600 1,435, 10,499,500 התשע"ה 30,100 4, 001,231,4005,677,1 70
|
|