עמוד:91

א . חקר נתונים – מהלך מחקר ב סעיף א מחשבים את טווח הדופק בקבוצה במנוחה ובמאמץ, כלומר את ההפרש בין הדופק הגבוה ביותר לדופק הנמוך ביותר בקבוצה בכל אחד משני המצבים . ב סעיף ב מחשבים את ממוצע הדופק בקבוצה במנוחה ובמאמץ : מחברים את כל הנתונים ומחלקים את הסכום במספר התלמידים בקבוצה שהשתתפו בניסוי . ב סעיף ג מחשבים את ההפרש בין שני הנתונים שהתקבלו בסעיף ב : ממוצע הדופק במנוחה וממוצע הדופק במאמץ . ב סעיף ד התלמידים מוצאים את החציון של הדופק במנוחה ובמאמץ : מסדרים את כל הנתונים ברשימה מסודרת של נתוני דופק בקבוצה, מהקטן לגדול . אם מספר חברי הקבוצה הוא אי-זוגי, החציון הוא המספר האמצעי ברשימה . אם מספר חברי הקבוצה הוא זוגי, מחשבים את הממוצע בין שני המספרים האמצעיים . לדוגמה : בסדרת המספרים 5 , 7 , 10 , 16 , 19 החציון הוא המספר 10 . בסדרת המספרים 4 , 6 , 16 , 19 החציון הוא 11 { 11 = 2 : ( 16 + 6 ) } . ב סעיף ה מוצאים את ההפרש בין שני הנתונים שהתקבלו בסעיף ד : חציון הדופק במנוחה וחציון הדופק במאמץ . ב פעילות 7 מוצג השלב החמישי והאחרון במחקר והוא הסקת מסקנות . כל קבוצה אחראית על הסקת המסקנות לגבי הנתונים של תלמידי הקבוצה והניתוח שלהם שהתבצע בפעילויות הקודמות . דוגמאות למסקנות שהקבוצה יכולה להגיע אליהן הן שהדופק במאמץ מהיר יותר מהדופק במנוחה ושהטווח של הדופק במנוחה קטן יותר מהטווח של הדופק במאמץ . לסיכום הפעילות מתקיים דיון כיתתי : מה תוכלו להגיד על ה ממוצע , ה חציון וה טווח של הדופק במנוחה ושל הדופק במאמץ ? דד יוןיון האם בקבוצות השונות בכיתה התקבלו תוצאות דומות ? במה הן דומות ? במה הן שונות ? מומלץ לדון עם התלמידים בממצאים שהתקבלו בקבוצות השונות . לצורך כך אפשר להכין טבלה המסכמת את נתוני כל הקבוצות ולהציגה לפני הכיתה, כדוגמת טבלה זו : קבוצה א קבוצה ב קבוצה ג קבוצה ד קבוצה ה במנוחה ממוצע במאמץהדופק במנוחה חציון במאמץהדופק במנוחה טווח במאמץהדופק 91

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר