עמוד:90

א . חקר נתונים – מהלך מחקר לאחר איסוף הנתונים וארגונם בטבלה, מגיע ב פעילות 3 השלב הרביעי – ניתוח הנתונים : סעיפים א – ד מהווים הכנה למציאת השכיח והטווח ב סעיפים ה ו- ו המופיעים לאחר ההגדרות הפורמליות של מושגים סטטיסטיים אלה . יש לציין שיכול להיות יותר משכיח אחד כשיש כמה ערכים המופיעים אותו מספר של פעמים . ייתכן שתופעה זו תקרה גם בנתוני הכיתה . לדוגמה, אם בנתוני הכיתה יופיע המספר 74 חמש פעמים, שזה מספר הפעמים הגדול ביותר, וגם המספר 69 יופיע חמש פעמים, יש לומר שבכיתה זו יש שני שכיחים : המספר 74 והמספר 69 . כמו כן, אם כל הנתונים שונים, אזי אין נתון שהוא השכיח . לאחר שהושלמה העבודה על נתוני הדופק במנוחה, התלמידים חוזרים לבצע את השלבים השני, השלישי והרביעי של המחקר על נתונים של דופק במאמץ . ב פעילות 4 התלמידים מעלים השערות על מספר פעימות הלב בדקה במאמץ . הם יכולים לבסס את ההשערה ב סעיף ב על הנתונים של הדופק במנוחה שהתקבלו בכיתה בשלב הקודם . 4 . שערו : א . האם הדופק משתנה בזמן מאמץ גופני, לדוגמה אחרי שקופצים 50 פעמים ? אם כן, מה ההפרש לדעתכם בין דופק במאמץ לדופק במנוחה ? ב . מה יהיה לדעתכם הדופק השכיח בכיתה שלכם במדידת דופק במאמץ ? יש לדון עם התלמידים על כך שבזמן מאמץ הדופק מהיר יותר, ולכן מספר הפעימות בדקה גדל . שלב איסוף הנתונים וארגונם בטבלה שב פעילות 5 יתבצע בעבודה בקבוצות : התלמידים מתחלקים לקבוצות של 6 – 7 תלמידים בכל קבוצה . מומלץ שאותן הקבוצות ימשיכו לעבוד גם בהמשך הפרק, במשימות הבאות של ניתוח הנתונים . כדי למדוד את הדופק של התלמידים במאמץ הם מתבקשים לבצע פעילות הדורשת מאמץ, כמו קפיצה על שתי רגליים 50 פעמים, ומייד לאחר מכן לבצע את המדידה . אם ילדה או ילד, מסיבות כלשהן, אינם יכולים או אינם רוצים לקפוץ 50 פעם, הם אינם חייבים לעשות זאת, ולא ייעשה שימוש בנתון הדופק שלהם . יש להסתפק בנתונים של שאר תלמידי הכיתה . התלמידים בכל קבוצה מודדים את הדופק שלהם במאמץ, באותה הצורה שבה מדדו את הדופק במנוחה בפעילות 2 , וכותבים את הנתונים בטבלה קבוצתית המופיעה בתחתית עמוד 144 בספר לתלמיד ( גם כאן אפשר להשתמש בתוכנת וורד או אקסל ) . נוסף על כך עליהם להעתיק לטבלה הקבוצתית את נתוני הדופק שלהם במנוחה מהטבלה הכיתתית שמילאו קודם . לאחר שהושלם שלב איסוף הנתונים עבור הדופק במנוחה והדופק במאמץ, עוברים ב פעילות 6 לשלב הרביעי של תהליך החקר – ניתוח הנתונים . השאלות בשלב זה מתמקדות בנתונים של כל קבוצה בנפרד, ולכן העבודה יכולה להיות קבוצתית . אחת הסיבות החשובות לעבודה בקבוצה במקום עם הכיתה כולה היא להקל את החישובים הסטטיסטיים, כך שלא יצטרכו לבצע אותם על מספר גדול מדי של נתונים . התלמידים מחשבים את המדדים הסטטיסטיים של טווח, ממוצע וחציון לפי נתוני קבוצתם המופיעים בטבלה . 90

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר