עמוד:89

א . חקר נתונים – מהלך מחקר דופק במנוחה ודופק במאמץ החלק השני של היחידה פותח בקטע מידע קצר על הדופק ובדיקתו . בדיקת הדופק יכולה להתבצע על ידי הנחת האצבע והאמה בעדינות בשורש כף היד, כך : לאחריו מוצגת לתלמידים שאלת המחקר, והם יחקרו אותה במהלך הפרק : מה ההבדל בין דופק במנוחה לדופק במאמץ ? הגדרת שאלת המחקר מהווה את השלב הראשון במחקר שיערכו התלמידים ביחידה זו . ב פעילות 1 מוצג השלב השני של המחקר והוא העלאת השערות . התלמידים מתבקשים לשער מה מספר פעימות הלב בדקה ואם מספר זה נשאר דומה כל הזמן . על פי שאלת המחקר המופיעה לפני הפעילות הם יכולים לשער שהדופק ישתנה בזמן מאמץ, אך ייתכנו גם השערות אחרות . במהלך הדיון חשוב לשוחח על משמעות ההשערה ותפקידה, על כך שהשערה אינה ניחוש אלא חשיבה הגיונית על סמך ידע קודם כלשהו . ב פעילות 2 מוצג השלב השלישי של המחקר והוא איסוף נתונים וארגונם בטבלה . בשלב זה התלמידים מתחילים בתהליך איסוף הנתונים של מדידת הדופק במנוחה . לפני שניגשים ל סעיף א יש לוודא שכל התלמידים מצליחים לחוש בעזרת האצבעות את הדופק שלהם, בדרך כלל בעורקים שליד שורש כף היד, בצד של האגודל ( ראו הסבר ואיור לעיל ) . נוסף על כך יש לוודא שלתלמידים יש אמצעי כלשהו למדידת 15 שניות : טלפון נייד, שעון יד, שעון התלוי על קיר הכיתה, שעון עצר וכדומה . לאחר שהצליחו כולם לחוש את הדופק שלהם וברשותם מכשיר למדידת זמן בשניות, עליהם לספור כמה פעימות הם מרגישים ב- 15 שניות . בעזרת נתון זה עליהם לחשב ב סעיף ב כמה פעימות לב מתרחשות אצלם בדקה . חשוב לדון עם התלמידים בשאלה כיצד הם מחשבים את מספר הפעימות בדקה על סמך מספר הפעימות דקה, ולכן כדי לחשב את מספר הפעימות בדקה מכפילים את 1 4 ב- 15 שניות . 15 שניות הן המספר שהתקבל ב- 4 . חשוב גם לוודא שכל התלמידים חישבו את מספר הפעימות בדקה , כדי שיהיה אפשר להשוות בין נתוני הכיתה . ב סעיף ג , לאחר שכל התלמידים אוספים את נתוני הדופק שלהם, הם מציגים את הנתונים בטבלה . מומלץ לאחד את כל הנתונים של תלמידי הכיתה לטבלה אחת, כמו זו המופיעה בנספח לפרק בעמוד 111 במדריך זה . לאחר מכן אפשר להקרין את הטבלה לכל התלמידים, כדי שיהיה אפשר לדון יחד בנתונים על פי הסעיפים המופיעים בהמשך הפעילות . אפשר גם להציג את הטבלה בתוכנת וורד או אקסל . 89

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר