עמוד:79

ג . פעולות במספרים ממערכות שונות ב פעילות 10 עוסקים באפשרויות הצגה שונות של תוצאת תרגיל חילוק . בתרגילי השרשרת שבחלקה השני של הפעילות אפשר לבחור את התוצאה מתוך שני סוגי התוצאות האלה : שבר ( או מספר מעורב ) או מספר עשרוני . בסוג התוצאה של מספר שלם עם שארית אי אפשר להיעזר כדי לפתור תרגילים אלה . בחלקה השלישי של הפעילות, בבעיה המילולית ב סעיף א נוח להשתמש בתוצאה המבוטאת כשלם ושארית – 14 קבוצות ו- 2 ילדים יישארו ללא קבוצה { ( שארית 2 ) 14 = 5 : 72 } . בבעיה ש בסעיף ב אפשר לבטא את התוצאה כמספר עשרוני – 4 . 14 ס"מ ( 4 . 14 = 5 : 72 ) , כמספר 2 וכתוצאה של שילוב של סנטימטרים ומילימטרים – 14 ס"מ ו- 4 מ"מ . מעורב – 14 5 ב פעילות 12 יש למצוא בכל סעיף את התרגיל שתוצאתו היא הקטנה ביותר . פעילות זו מעודדת אומדן ומפתחת את תובנת המספר . הידע הקודם הרלוונטי כאן הוא של עיגול מספרים, השוואת שברים ל- 1 , כפל שלם בשבר, חילוק בשבר ועוד . ב סעיף א תוצאת התרגיל המוקף קרובה ל- 000 , 1 ( 000 , 1 = 1 × 000 , 1 ) , תוצאת התרגיל , , ) ותוצאת התרגיל השמאלי קרובה 1 2 האמצעי קרובה ל- 000 , 5 ( = # 000 5 000 10 ל- 000 , 4 ( 000 , 4 = 000 , 2 × 2 ) : א , = # 000 2 98 ,1 . 13 25 , = # 000 10 86 87 = # 000 1 ב סעיף ב בתרגיל השמאלי מחלקים שני שברים שווים, ולכן התוצאה היא בדיוק 000 , 2 . בתרגיל האמצעי נוח להציג את המספר העשרוני כשבר ולהיווכח כי התשובה גדולה מ- 000 , 2 ( אם 1 4 "נכנס" ב- 000 , 2 ) , ותוצאת התרגיל חושבים על המשמעות של חילוק להכלה – כמה פעמים 1 2 ) : הימני היא 100 ( כי = # 1 2 ב : , 23 45 23 45 = 25 0 0002 . : , = # 000 2 4 2 1 2 = # # 100 ב סעיף ג את התרגיל הימני אין צורך לפתור עד הסוף כי אפשר לראות שתוצאתו קרובה ל- 000 , 1 , בתרגיל השמאלי רואים שהתוצאה היא 000 , 1 , ובתרגיל האמצעי התוצאה קטנה מ- 000 , 1 : ג , = 001 0 1 . : 1 5 , = # 000 4 18 19 = - 000 1 79

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר