עמוד:78

ג . פעולות במספרים ממערכות שונות ככ תב סתרים - צורות בתב סתרים - צורות ב ממ קום קום ממ סס פפ ריםרים עמוד 124 ב פעילות 3 יש משוואות שבהן הצורה ( המשתנה ) מופיעה בשני צידי השוויון . התלמידים כבר התנסו בפעילויות דומות בכיתה ד ובכיתה ה, ועם זאת ניתנת בה הכוונה לדרך הפתרון ( בסעיפים ב ו-ג ) . הינה הפתרונות לפעילות זו : א 2 . 4 + = + = ב 1 + = + + = + = + + = + + + = + = 4 ג 4 5 2 55 2 . 4 51 . 0 הערה : את הפתרונות אפשר לכתוב כשברים או כמספרים עשרוניים . דוגמה לאחת הדרכים שבה אפשר לפתור את סעיף ג : אפשר להמחיש את השוויון בעזרת מאזניים מאוזנים . אם מורידים גדלים שווים משני הצדדים, השוויון נשמר . מורידים מכל צד את מה שברור ששווה בשניהם – שני ריבועים . בצד אחד יישארו שני ריבועים ובצד האחר יישאר . 2 5 . הריבועים מייצגים את אותו המספר, ולכן כל ריבוע שווה 4 5 השבר ב פעילות 8 יש לשים לב להוראה, ולפיה בכל הסעיפים צריך להשתמש במספרים שלמים שכל הספרות שלהם שונות מ- 0 . ב סעיף א חוזרים על כתיבת תרגילים של המבנה העשרוני של המספר . כדי לקבל את התוצאה של 000 , 2 ההפרש בין ספרות האלפים של שני המספרים בתרגיל החיסור צריך להיות 2 , וספרות היחידות, העשרות והמאות צריכות להיות זהות בשני המספרים ושונות מ- 0 , לדוגמה : 000 , 2 = 433 , 3 - 433 , 5 . ב סעיף ב יש לבדוק את זוגות הגורמים של 000 , 2 ולחפש בהם מספרים שאין בהם ספרות השוות ל- 0 . התרגיל המתאים הוא 000 , 2 = 125 × 16 . ב סעיף ג אין פתרון מתאים כיוון שהמחולק צריך להיות כפולה של 000 , 2 , ומכאן ששלוש הספרות הימניות שלו צריכות להיות שוות ל- 0 . ב פעילות 9 כדי להשלים מספרים שונים יש לגייס ידע קודם על צמצום והרחבה, מספרים הופכיים וכדומה . הינה פתרונות לדוגמה . ייתכנו, כמובן, פתרונות רבים נוספים : 9 . בכל סעיף כתבו במסגרות מספרים שונים . א 1 = ד 1 = - ב 1 = : ה 1 = - ג 10 1 = + 23 2 64 122 31 4 124 5 86 6216 43 7 78

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר