עמוד:54

א . בעיות תנועה פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 82 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 117 – 126 ) . לפני פעילות 6 מתקיים דיון עם המורה הקשור לחיי היום-יום של התלמידים – מהירות נסיעה כפי שהיא מוצגת במד המהירות של מכונית . כאשר מד המהירות במכונית מורה על המספר 90 , המשמעות היא שמהירות הנסיעה היא 90 קמ"ש ( קילומטר בשעה ) , כלומר בכל שעה המכונית עוברת 90 קילומטר . כאשר המכונית אינה נוסעת, מד המהירות מורה על המספר 0 . המהירות של כלי רכב משתנה בזמן הנסיעה, ולכן מד המהירות זז במהלך הנסיעה . בפרק זה, כפי שגם תוכנית הלימודים ממליצה, מניחים שכלי הרכב וכל גוף אחר הנמצא בתנועה נעים במהירות שאינה משתנה, כלומר במהירות קבועה . ב פעילות 6 , סעיף א מסתמכים על הנתון שהסיקו התלמידים בדיון : המרחק שעברה המכונית בשעה הוא 70 ק"מ, ולפיו אפשר לחשב את המרחק שהיא עברה ב- 3 שעות, שהוא 210 ק"מ ( 210 = 3 × 70 ) . ב סעיף ב אין צורך לבצע חישובים כלל, אלא לענות על סמך הבנת משמעות המושגים הקשורים לנושא ( זמן, מהירות ודרך ) ועל ידי קריאת הנתונים בטבלה . הינה הפתרונות לפעילות זו : זמן דרך ) בשעות ( 6 . ענו על השאלות . אפשר להיעזר בטבלה או בציור . ) בק״מ ( א . אריה ואביו נסעו במהירות קבועה של 70 קמ"ש . ‹ מה המרחק שעברו אריה ואביו בשעה ? יחידת מידה ‹ מה המרחק שעברו אריה ואביו ב- 3 שעות ? יחידת מידה ב . ביום אחר נסעו אריה ואביו במשך שעתיים זמן במהירות קבועה . השלימו לפי הנתונים בטבלה . דרך ) בשעות ( ) בק״מ ( 160 2120 ‹ מה המרחק שעברו אריה ואביו בשעה ? יחידת מידה ‹ מה המרחק שעברו אריה ואביו בשעתיים ? יחידת מידה ‹ מה הייתה מהירות הנסיעה של אריה ואביו ? יחידת מידה 1 0 7 0 7 3 210 60 60 210 120 ק”מ ק”מ קמ”ש ק”מ ק”מ את סעיף ב ב פעילות 9 אפשר לחשב לפי הנתון שראובן רכב במהירות קבועה של 20 קמ"ש, כלומר בכל שעה הוא עבר 20 ק"מ, ולכן ב- 3 שעות הוא יעבור 60 ק"מ ( 60 = 20 × 3 ) . ב סעיף ג נוסף איור שיכול לעזור בהבנת הסיטואציה . נקודת ההתחלה של ראובן היא 0 ק"מ . 54

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר