עמוד:51

א . בעיות תנועה פעילויות 1 ו- 2 עוסקות בבעיות תנועה בניסוח המוכר של בעיות כפל וחילוק שהתלמידים לומדים לפתור החל מכיתה ג . בבעיות מופיעה גם טבלה לשימוש התלמידים בהתאם לצורך : בעמודה "זמן" כותבים את זמן הנסיעה, ובעמודה "דרך" כותבים את אורך הדרך, כלומר את המרחק . יש לשים לב לשמירה על אותן יחידות המידה, לדוגמה : זמן בשעות ומרחק בקילומטרים . בנוסף, מוצג לתלמידים ציור סכמטי של קפיצות על ישר שגם בו הם יכולים להיעזר לפתרון הבעיה . מומלץ לדון עם התלמידים בדרך הצגת הנתונים בטבלה ובציור ובשאלה כיצד אפשר להיעזר בהם לצורך הפתרון . ב פעילות 1 ( עם המורה ) , כדי לפתור את הבעיה אפשר להיעזר בטבלה או בציור : 1 . קראו את הבעיה שלפניכם . כיצד אפשר להיעזר בציור לפתרון הבעיה ? כיצד אפשר להיעזר בטבלה לפתרון הבעיה ? זמן דרך ) בשעות ( ) בק״מ ( 14 3 השלימו את הטבלה ואת הציור ופתרו את הבעיה . תרגיל : תשובה : בטיול הלכנו 3 שעות . בכל שעה הלכנו 4 ק"מ . מה אורך הדרך שהלכנו בטיול ? הינה טבלה וציור שאפשר להיעזר בהם לפתרון הבעיה : התחלה 4 ק״מ ק״מ שעהשעהשעה דד יוןיון 12 12 הלכנו בטיול 12 ק”מ . 12 = 4 3 = 2 : 3 עם המורה ב דיון התלמידים מתבקשים להסביר את שתי דרכי הפתרון האלה . נתון שבכל שעה הלכנו 4 ק"מ, ולכן ב- 3 שעות הלכנו 12 ק"מ ( 12 = 4 × 3 ) . ב פעילות 2 בכל הסעיפים ניתנות הן טבלאות והן דוגמאות לציורים מתאימים שאפשר להיעזר בהם לפתרון הבעיות . ב סעיפים א – ג , כדי להקל על התלמידים, כל הנתונים המופיעים בבעיה כתובים בטבלה ובציורים, לדוגמה ב סעיף א : 2 . פתרו את הבעיות בעזרת הטבלאות והציורים . א זמן דרך ) בשעות ( ) בק״מ ( 180 2 אלי נסע מביתו לערד במשך שעתיים . בכל שעה הוא נסע 80 ק"מ . מה אורך הדרך מביתו של אלי לערד ? תרגיל : התחלה 80 ק״מ ק״מ שעהשעה 160 = 80 2 160 160 160 ק”מ 51

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר