עמוד:29

א . מרחקים במפה ובמציאות בסיום הפעילות מופיעות שאלות לדיון : מה הקשר בין מרחקים במפה למרחקים במציאות ? האם מרחקים שווים במפה מייצגים מרחקים שווים גם במציאות ? האם מרחקים שווים במציאות מיוצגים על ידי מרחקים שווים גם במפה ? דד יוןיון מטרת ה דיון היא להתמקד בתכונה זו של המפה : מרחקים שווים במפה מייצגים מרחקים שווים במציאות ולהפך . לדוגמה : גם במפה וגם במציאות שני המסלולים האלה שווים באורכם : מרכז מסחרי – גן ילדים ופארק – בית חולים . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 45 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 117 – 126 ) . בחלק השני של היחידה התלמידים מכירים את המושג "קנה מידה" ואת צורת הכתיבה המקובלת של קנה המידה . בחלק זה עוסקים במציאת מרחקים במציאות על סמך מפה וקנה מידה . המידות נתונות במספרים "נוחים", כדי שהלמידה תהיה ממוקדת בקשרים שבין המרחקים במפה למרחקים המתאימים במציאות . ב פעילות 2 התלמידים מודדים את אורך מסלול ההליכה במפה, ובעזרת קנה המידה הנתון מחשבים את אורך המסלול הזה במציאות . למשל, כדי ללכת מהמתקנים לאגם הולכים לאורך שני קטעים : הראשון – מהמתקנים לכניסה : 2 ס"מ במפה שהם 400 מ' במציאות, והשני – מהכניסה לאגם : 6 ס"מ במפה שהם 200 , 1 מ' במציאות . מכאן שמרחק ההליכה הכולל במסלול זה הוא 600 , 1 מ' ( 600 , 1 = 200 , 1 + 400 ) . לסיכום הפעילות מוגדר המושג המרכזי של הפרק – קנה מידה - ונלמדת צורת הכתיבה המקובלת לקנה מידה . יש לציין שקיימות דרכים נוספות מקובלות לכתיבת קנה מידה, אולם דרך הכתיבה בעזרת יחס עם נקודתיים היא הנפוצה ביותר . חשוב שהתלמידים יפנימו ששני המספרים בקנה המידה מתייחסים לאותה יחידת מידה, ולכן לא כותבים אותה : קנה מידה של מפה הוא היחס בין אורך במפה לאורך שהוא מייצג במציאות . קנה המידה מציין כמה יחידות אורך במציאות הן יחידת אורך אחת במפה . לדוגמה, אומרים שמפת הפארק היא בקנה מידה של 1 ל- 20,000 וכותבים כך : 20,000 : 1 , כלומר סנטימטר אחד במפה מייצג 20,000 ס"מ במציאות . 29

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר