עמוד:19

ד . חלוקת כמות לפי יחס נתון ב פעילות 1 בכל סעיף נתונים מספר הסבונים הכולל בשקית והיחס בין שני סוגי הסבונים שבה, ויש לחשב כמה סבונים מכל סוג יש . התלמידים יכולים להיעזר בכל סעיף הן בטבלה והן בציור תבניות הסבונים, כפי שמודגם ב סעיף א : נתון שהיחס בין מספר הסבונים בריח לימון למספר הסבונים בריח מנטה הוא 1 : 4 . כלומר את הסבונים בשקית יצרו מתבנית שבה 4 סבונים בריח לימון וסבון אחד בריח מנטה . צובעים את הסבונים בתבנית אחת בהתאם, ומסמנים היכן התבנית מסתיימת . עכשיו יש לבדוק כמה פעמים השתמשו בתבנית כדי לייצר את כל 30 הסבונים . לשם כך ממשיכים לצבוע ולסמן תבניות כך : 1 . בכל סעיף נתונים מספר הסבונים הכולל במארז והיחס בין הסבונים בריח לימון למספר הסבונים בריח מנטה . כמה סבונים מכל סוג יש במארז ? אפשר להיעזר בציור הסבונים ובטבלה . א במארז יש 30 סבונים . היחס בין מספר הסבונים בריח לימון למספר הסבונים בריח מנטה 6 × הוא 1 : 4 . סבונים סבונים בריח מנטה בסך בריח לימון הכול 145 היחס 624 30 במארז מהציור התלמידים רואים שהשתמשו בתבנית 6 פעמים ויכולים להסיק כמה סבונים מכל סוג יש בשקית ולהשלים את הטבלה . יהיו תלמידים שיבינו איך להשלים את הטבלה גם בלי לצייר את הסבונים . מומלץ לבקש מהם לצייר את הסבונים לפחות בשניים מהסעיפים כדי לראות את הקשר בין הציור לטבלה . בהמשך יוכלו התלמידים לבחור בעצמם אם לצייר או להסתפק בטבלה . ב פעילויות 5 - 7 אין טבלאות, אך כדאי להמליץ לתלמידים לארגן לעצמם את הנתונים בטבלה לפי הצורך . ב פעילות 8 מוצגת בעיית יחס, אך התלמידים צריכים להסיק זאת בעצמם, מכיוון שהיחס איננו מוזכר באופן ישיר . יש לחלק את הכיבוד בין הקבוצות ביחס של 4 : 3 . אפשר לפתור את הבעיה גם בלי להתייחס באופן ישיר למושג יחס . הינה הפתרונות לפעילות זו : 8 . בחוג "משחקי חשיבה" יש שתי קבוצות של ילדות . בקבוצה א יש 3 ילדות ובקבוצה ב יש 4 ילדות . במסיבת הסיום הביאו המדריכות כיבוד ורצו לחלק אותו באופן הוגן בין שתי הקבוצות . השלימו את הטבלה . קבוצה בקבוצה אכיבוד 35 עוגיות 21 ופלים 15 20 9 12 19

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר