עמוד:107

ד . חילוק מספרים עשרוניים בעמוד הבא מצויה המסקנה שתשמש בפתירת תרגילי החילוק בהמשך : בתרגיל חילוק, אם מגדילים את המחולק ואת המחלק פי אותו המספר, התוצאה אינה משתנה . מסקנה זו מקושרת להרחבת שברים כשמציגים את תרגיל החילוק במספרים שלמים כשבר, כפי שנלמד בספר 16 : הגדלה של המחולק והמחלק פי אותו המספר היא כמו הרחבת שבר . 15 = 5 : 15 , אפשר להציג כל תרגיל חילוק של מספרים שלמים כשבר, לדוגמה : 5 ואם מרחיבים שבר, הערך שלו אינו משתנה : ולכן 15 : 45 = 5 : 15 . 15 455 15 3 # = 3 # ב דיון התלמידים מגיעים למסקנה שגם כשמקטינים את המחולק ואת המחלק פי אותו המספר, כפי שקורה גם בצמצום, התוצאה אינה משתנה . אפשר לבקש מהתלמידים לתת דוגמאות לכך . פעילויות 24 ו- 25 מתרגלות את שני המקרים של הגדלה והקטנה של המחולק והמחלק בתרגילי חילוק . פעילות 26 מציגה את דרך הפתרון של חילוק מספר שלם במספר עשרוני בעזרת תרגיל עזר שבו המחלק הוא מספר שלם : = 2 : 3 עם המורה 26 . קראו את דברי הילדות . את צו ד קת . ז ה יהיה תרגיל הע ז ר שלי . כ יצ ד פ ותרי את התרגיל = 4 . 0 : 12 ? כ ותבי תרגיל שתוצאתו שווה לתוצאת התרגיל ה נ תו , א ה מ חלק הוא מ פ ר של . לש כ מ כ פ ילי את ה מ חולק ואת ה מ חלק ב 10 ו מ קבלי תרגיל פ שו ט יותר שיש לו אותה התוצאה : = 4 : 120 דד ר לר ל פפ תרו תרו טובי יהודית תוצאת תרגיל העזר ( = 4 : 120 ) שווה לתוצאת התרגיל המקורי ( = 4 . 0 : 12 ) מכיוון שכפלו גם את המחולק וגם את המחלק ב- 10 . 30 = 4 . 0 : 12 לפיכך : 107

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר