עמוד:106

ד . חילוק מספרים עשרוניים פעילות 23 ( עם המורה ) משמשת הכנה לדרך הפתרון של תרגיל חילוק של מספר עשרוני במספר עשרוני . כדי לפתור תרגיל מסוג זה, מגדילים את המחלק ואת המחולק פי אותו המספר כדי שיתקבל תרגיל שלמדו התלמידים לפתור – חילוק מספר עשרוני במספר שלם . בפעילות זו בודקים מה קורה לתרגילי כפל ולתרגילי חילוק כשמשנים אותם באותו האופן : מגדילים את שני המספרים שבתרגיל פי אותו המספר . בהמשך התלמידים ישתמשו בשינוי זה רק בהקשר של פעולת החילוק, אך גם פעולת הכפל מוצגת כאן כדי להבליט את ההבדל בין שתי הפעולות ולעזור להבנה טובה יותר של הנושא . ב סעיף א התלמידים נוכחים לראות שבתרגילי כפל, כשמגדילים כל אחד מהגורמים פי אותו המספר, תוצאת התרגיל גדלה פי מספר זה בריבוע . למשל בדוגמה הנתונה : = 2 : 3 עם המורה 23 . א . נתון תרגיל כפל פתור . הגדילו כל אחד מהגורמים שבתרגיל הנתון פי אותו המספר ופתרו את התרגילים המתקבלים . חילוק במספר עשרוני 8 = 4 # 2 72 12 36 = # הגדלת הגורמים פי תוצאת התרגיל המקורי = # 4 2 היא 8 . הגדילו כל אחד מהגורמים פי 3 ( = # 6 3 2 ו- = # 12 3 4 ) , ותוצאת התרגיל החדש גדולה פי 9 ( = # 72 9 8 ) מתוצאת התרגיל הנתון, 2 3 . כלומר פי ב סעיף ב התלמידים נוכחים לראות שבתרגילי חילוק, כשמגדילים את המחולק ואת המחלק פי אותו המספר, תוצאת התרגיל אינה משתנה . למשל בדוגמה הנתונה : 3 = 5 : 15 ב . נתון תרגיל חילוק פתור . הגדילו את המחולק ) המספר הראשון בתרגיל ( ואת המחלק ) המספר השני בתרגיל ( בתרגיל הנתון פי אותו המספר ופתרו את התרגילים המתקבלים . 3 15 345 = : הגדלת המחולק והמחלק פי תוצאת התרגיל המקורי = 5 : 15 היא 3 . הגדילו את המחולק פי 3 ( = # 45 315 ) , ואת המחלק פי 3 ( = # 15 3 5 ) , ותוצאת התרגיל החדש לא השתנתה ( 3 = 15 : 45 ) . 106

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר