מתוך:  > עפיפונים > מבוא

עמוד:4

עפיפונים משרד החינוך n המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי n המזכירות הפדגוגית, הפיקוח על הוראת העברית 4 בקריאה של טקסט מפעיל מפעילים כמה אסטרטגיות : קריאה מרפרפת : קריאה זו מוודאת שהטקסט מתאים למטרה והוא בר ביצוע . קריאה זו מטרתה רפרוף על רשימת החומרים הדרושים, כדי לבדוק מה צריך להכין לפני התחלת הביצוע . לדוגמה : בטקסט של הוראות למשחק הקריאה המרפרפת תפנה את הקורא לבחון אם קיימים התנאים הנדרשים לקיום המשחק, כמו מספר המשתתפים, המקום, החפצים הדרושים . קריאה הלוך ושוב : קריאת ההוראה, ביצוע של הנאמר בהוראה, קריאה חוזרת של ההוראה שבוצעה לשם בחינת מידת הביצוע ( אפשר לסמן ליד הוראה שבוצעה ) , קריאת ההוראה הבאה וחוזר חלילה, עד סיום הביצוע של כל ההוראות לפי הסדר . מכיוון שכל מילה יכולה להיות חשובה לביצוע מדויק של ההוראות, מתבקשת קריאה דקדקנית . לעתים מתבקשת קריאה נוספת של הטקסט כולו, כדי לוודא שכל ההוראות בוצעו . בטקסט הוראות יש חשיבות רבה לאופן שבו מאורגן הטקסט, לחלקי הטקסט : כותרת, פתיח ( אם יש ) , רשימת חומרים, הוראות ממוספרות, איורים מלווים . להוראות יש נוסח קבוע, ובדרך כלל ביצוען לפי הסדר קובע את הצלחת המשימה . האיורים אמורים לעזור להבין מה צריך לעשות בכל הוראה, או מה אמורה להיות התוצאה של כל הוראה ( התיאור הגרפי מסייע להשלים את הפער בהבנה, ולהשלים את רצף הפעולות ) . ביחידה מוצגים טקסטים משתי סוגות : טקסט מפעיל ( הוראות להכנת עפיפון ) , וטקסט מידעי ( על עפיפונים בארץ ובעולם, להרחבת הידע וההקשר התרבותי של טקסט ההוראות ) . בסוף היחידה מובאות כמה הצעות ליצירת טקסט הוראות בכתב ובעל פה . יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה זו : • התאמת דרך הקריאה ומטרותיה לסוג הטקסט . • שימוש בייצוגים שונים של טקסט לצורך הפקת מידע והמללתו : טקסט כתוב, איורים וצילומים . • הפקת מידע גלוי ומשתמע מטקסט מידעי . • הכרת המאפיינים של טקסט מפעיל . • ביצוע פעולות על פי הוראות כתובות . • ניסוח הוראות בכתב ובעל - פה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר