עמוד:20

תכנון : האומנם איכות חיים ? המתכננים של הפרוורים ושל השכונות בשולי הערים אימצו את העיקרון של הפרדת שימושי הקרקע, כלומר באזורים המיועדים למגורים לא היו כמעט מוקדים של מסחר ותעסוקה . המטרה הייתה לשפר את איכות החיים של התושבים, אלא שבדרך התגלו שני ליקויים מרכזיים : הרחובות בשכונות אלה נאים ומטופחים, רחובות ריקים : אבל לתושבים אין בדרך כלל סיבה ללכת ברחוב . התנועה העיקרית היא מהבית למכונית או לתחנת האוטובוס הקרובה . כשאנשים לא הולכים ברחוב, לא מתרחשים מפגשים בין אנשים וגם העסקים המעטים שקיימים קורסים . הנסיעות לעבודה, לקניות, נסיעה, נסיעה ועוד נסיעה : לשירותים הציבוריים כגון חינוך ובריאות, לבילוי ועוד גורמות לגודש תנועה ופקקי ענק בשעות השיא . לתופעה זו יש השלכות כמו זיהום אוויר, בזבוז זמן וכסף ופגיעה משמעותית באיכות החיים . מגדלי מגורים ו"רחובות שינה" באשדוד 4 התחדשות עירונית היא שיקום וטיפוח של אזורים בנויים ותיקים בתוך הערים לאן נעלמו הולכי הרגל ? בשנת 2015 פרסמו חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת בן גוריון שבנגב מחקר שהתמקד בשאלה : לאן נעלמו הולכי הרגל בחלק מהערים הגדולות בישראל ? החוקרים בחנו 14 שכונות ב - 4 ערים : כפר סבא, בת ים, באר שבע והוד השרון . בכל עיר נערך מיפוי של שימושי הקרקע וניתוח של תנועת הולכי הרגל . בשלב הבא נערכו תצפיות ברחובות של שכונות ותיקות ושכונות חדשות . ממצאי המחקר הצביעו על כך שבשכונות החדשות, מספר הולכי הרגל נמוך בעשרות אחוזים לעומת השכונות הוותיקות . החוקרים הסבירו את התופעה בהפרדה של שימושי הקרקע . כאשר רוב הרחובות מיועדים בעיקר למגורים וחיי היום יום מחייבים שימוש בכלי רכב, אין סיבה ללכת ברחוב . העירוניוּת התוססת המוכרת לנו מרחובות הערים הוותיקות נעדרת מהם . מסיבה זו רחובות אלו זכו לכינוי "רחובות שינה" . 20

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר