עמוד:36

משותף לכל המקצועות ולכל בעלי המקצוע הוא שכולם יצטרכו ללמוד למתג את עצמם, להיות ייחודיים ולשווק את הכישורים שלהם כך שיכירו אותם וירצו לקנות את מה שיש להם להציע . האם יהיו מקצועות שאנחנו יודעים שלא ייעלמו או מקצועות שהטכנולוגיה לא תחליף אותם ? המקצועות שאנחנו צופים שיישארו רלוונטיים הם מקצועות הפיתוח והטכנולוגיה, והמקצועות הטיפוליים כמו עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, אחים ואחיות, רופאות ורופאים . אלה מקצועות שמצריכים כישורים של אמפתיה, ואותם אי אפשר להחליף . אבל גם את כישורי האמפתיה צריך יהיה לעדכן, למשל טיפול פסיכולוגי פנים אל פנים לא דומה לטיפול פסיכולוגי שנעשה מרחוק . מטפל מרחוק יצטרך לדעת כיצד לזהות את התחושות של המטופל גם כשאינו יושב ממש מולו . איך עושים את זה ? איך מייצרים אמפתיה בעולם וירטואלי ? זאת שאלה שעולה כעת וצריך יהיה לתת לה פתרונות . האם את חושבת שכבר במסגרת בית הספר בני נוער צריכים להתחיל להשתלב בשוק העבודה ולהכיר אותו ? אני חושבת שכן, כי אין משהו מלמד יותר מהתנסות . בשוויץ, בגרמניה ובאוסטריה הדברים כבר נעשים . לבני נוער יש יום אחד לפחות במערכת שבו הם הולכים לעבוד . אחת ההמלצות בתכנון שוק העבודה של ישראל ל - 2030 היא לבסס מנגנון כזה של חונכות . זה מחייב את הנערה והנער שלוקחים על עצמם להיות חניכים, אבל זה מחייב גם את המעסיק להיות מקצועי ולא לתת להם לבצע עבודות שלא קשורות למקצוע שבאו ללמוד . צריך להכין את התלמידים ואת מקומות העבודה, אחרת זה לא יעבוד . בכלל, רצוי גם שסטודנטים יעבדו כבר בשנות הלימודים שלהם בתחום העיסוק שהם לומדים ויתחילו לרכוש ניסיון . מבחנים בינלאומיים מראים שבאופן ממוצע הכישורים של אזרחי ישראל נמצאים ב - % 20 התחתונים של המדינות המפותחות בעולם, וכאשר בודקים את הנתונים מוצאים פערים גדולים בין קבוצות אוכלוסייה בישראל . כשישראל נערכת לקראת העתיד היא צריכה גם להבטיח שכלל אזרחיה יוכלו להשתתף בהצלחה בשוק עבודה מורכב ומשתנה במהירות לטובתם ולטובת המשק כולו . כיצד ישראל נערכת לשוק העבודה העתידי, ומהי תוכנית 2030 ? בוועדה 2030 דנו במגזרי אוכלוסייה כגון נשים ערביות, גברים חרדים, מבוגרים ועוד . כדי למנוע את העמקת הפערים בין מגזרי אוכלוסייה בחברה הישראלית צריך להשקיע בחינוך, להשקיע - תחבורה למשל, כדי להנגיש את מקומות בתשתיות העבודה האיכותיים לכל האוכלוסייה, להשקיע בשירותי כדי למנוע הגירה שלילית רפואה איכותיים גם בפריפריה ולהשקיע תשומת לב לאומית למימוש החזון של הזדמנות . יש לזכור שבפריפריה החברתית יש מגזרים שזקוקים שווה לליווי ולהשקעה חברתית, תרבותית והשכלתית . לעבודת הוועדה יש קשר למרחב הגאוגרפי למשל, באמצעות קידום התעשייה והשירותים באזורי עדיפות לאומית . מבחן התוצאה יהיה ביישום של תוכניות אלו . אני רואה בעולם העבודה העתידי הזדמנויות רבות שעל ידי ניהול נכון, היצע הולם של פתרונות ורצון הפרט להתפתח ניתן יהיה להגיע לאוכלוסיות רבות ומגוונות, ולהציע להן אפשרות לחיות חיים מלאים כאזרחים תורמים ולהתפתח ברמה האישית . אחת ההמלצות בתכנון שוק העבודה של ישראל ל - 2030 היא לבסס מנגנון כזה של חונכות . זה מחייב את הנערה והנער שלוקחים על עצמם להיות חניכים, אבל זה מחייב גם את המעסיק להיות מקצועי ולא לתת להם לבצע עבודות שלא קשורות למקצוע שבאו ללמוד 36

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר