עמוד:32

ב . חישוב נפח של מנסרה ב סעיף ב על התלמידים לבדוק אם אפשר למלא את הארגז גם בתיבות מסוג אחר, ואם כן, כמה תיבות כאלה ימלאו אותו . חשוב שהתלמידים ינסו לדמיין את סידור הקופסאות בתוך הארגז . הינה התשובות לסעיף זה : 24 0 1 מש ב צ ות 8 משבצות 24 • אי אפשר למלא את הארגז בקופסאות כחולות ( כי אחד הממדים של הקופסה הכחולה הוא 3 משבצות ושלושת ממדי הארגז – 10 , 8 ו- 4 משבצות אינם מתחלקים ב- 3 ) . • אי אפשר למלא את הארגז בקופסאות צהובות ( מאותה הסיבה שאי אפשר למלא אותו בקופסאות הכחולות ) . • אפשר למלא את הארגז בקופסאות ורודות . לאורך הארגז ( 10 משבצות ) נכנסות 2 קופסאות ורודות ( 2 = 5 : 10 ) ולרוחב הארגז ( 8 משבצות ) נכנסות 4 קופסאות כאלה ( 4 = 2 : 8 ) , כלומר בשכבה אחת של הארגז נכנסות 8 קופסאות ( 8 = 2 × 4 ) . גובה הארגז הוא 4 משבצות, ולכן בארגז שלם נכנסות 2 שכבות של 8 קופסאות, כלומר 16 קופסאות ורודות ימלאו את הארגז . ב סעיף ג ( אתגר ) על התלמידים לבחור סוג קופסה שאי אפשר למלא בו את הארגז ולהחליט כמה קופסאות מהסוג הנבחר לכל היותר ייכנסו לארגז . הינה התשובות לסעיף זה : • 24 קופסאות כחולות לכל היותר יכולות להיכנס לארגז . • 12 קופסאות צהובות לכל היותר יכולות להיכנס לארגז . ב פעילות 18 ( עם המורה ) יש תיבה שנתונים בה שטח הבסיס ( 12 סמ"ר ) והגובה ( 4 ס"מ ) . כדי לחשב את נפחה של תיבה זו התלמידים יכולים לדמיין קוביות בבסיס התיבה ( 12 קוביות ) ולפי הגובה להסיק שיש 4 שכבות כאלה, כלומר נפח התיבה הוא 48 סמ"ק ( 48 = 4 × 12 ) . פעילות זו היא הקדמה לחישוב נפח תיבה על ידי הכפלת שטח פאה אחת באורך צלע היוצאת מפאה זו : אפשר לחשב נפח של תיבה על ידי הכפלת השטח של אחת הפאות באורך צלע היוצאת מפאה זו . צלע זו היא גובה מתאים לפאה . 25 גובה מתאים לפאה 25 גובה מתאים לפאה 32

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר