עמוד:186

681׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 4 . תוֹצָאוֹת א . רַכְּזוּ אֶת הַתוֹצָאוֹת בַּטַבְלָה . 5 . מַסְקָנָה ב . בְּעֶזְרַת אֵיזֶה כְּלִי אֲסַפְתֶם יוֹתֵר מָזוֹן מֵהָאֲדָמָה ? הַקִיפוּ . קַשִׁית ( דַק וְחַד כְּמוֹ מַקוֹר שֶׁל חוֹפָמִי ) | כּוֹס ( רָחָב וְשָׁטוּחַ כְּמוֹ מַקוֹר שֶׁל בְּרֵכִיָה ) ג . בְּעֶזְרַת אֵיזֶה כְּלִי אֲסַפְתֶם יוֹתֵר מָזוֹן מִתוֹךְ הַמַיִם ? הַקִיפוּ . קַשִׁית ( דַק וְחַד כְּמוֹ מַקוֹר שֶׁל חוֹפָמִי ) | כּוֹס ( רָחָב וְשָׁטוּחַ כְּמוֹ מַקוֹר שֶׁל בְּרֵכִיָה ) הַשְׁלִימוּ : הַמַקוֹר שֶׁל הַ מֻתְאָם לִמְצִיאַת מָזוֹן עַל הָאֲדָמָה וּבֵין אֲבָנִים . חוֹפָמִי | בְּרֵכִיָה הַמַקוֹר שֶׁל הַ מֻתְאָם לִמְצִיאַת מָזוֹן בַּמַיִם . חוֹפָמִי | בְּרֵכִיָה אֲדָמָה מַיִם ( מְדַמָה סְבִיבַת יַבָּשָׁה ) ( מְדַמִים סְבִיבַת אֲגַם ) צוּרַת הַמַקוֹר מַתְאִימָה לְסוּג הַמָזוֹן וְלַסְבִיבָה שֶׁבָּה הָעוֹף חַי . צוּרַת הַמַקוֹר ח וֹ קְרִי ם בִּפְעֻלָה מִסְפַּר חֲתִיכוֹת מָזוֹן שֶׁנֶאֶסְפוּ בִּסְבִיבוֹת שׁוֹנוֹת דַק וְחַד כְּמוֹ שֶׁל חוֹפָמִי רָחָב וְשָׁטוּחַ כְּמוֹ שֶׁל בְּרֵכִיָה 10 מטרה חוקרים את התאמת מבנה המקור לסוג המזון ולסביבת החיים באמצעות ניסוי . עמ׳ בחוברת 10 פעילות 5 אחרי הפעילות מסכמים את הניסוי : בעזרת מקורה הרחב הברכייה מלקטת מזון במים ( אילו ליקטה מזון ביבשה – היו עולים במקורה הרבה רגבי אדמה ) ; החופמי במקורו הדק מלקט מזון ביבשה ( מקורו הדק מאפשר ליקוט מזון סלקטיבי ומונע איסוף אדמה ) . בודקים את התוצאות מול ההשערות שנכתבו על הלוח לפני הניסוי . הילדים מסבירים את התוצאות, ואם ההשערות היו הפוכות הם מבררים מדוע טעו בהשערה . יש לחזק השערות שלא מתאימות לניסוי, ולהסביר שזה בדיוק כוחו של חקר . אילו ידענו הכול ללא בדיקה, לא היינו חוקרים ולא היינו מגלים דברים חדשים . המקור הוא איבר שמשמש לאכילה, לתפיסת מזון, לקטילת טרף, לניקיון ולתקשורת . המגוון הגדול של מקורים מצביע על מגוון עצום של בעלי חיים, סוגי מזון וסביבות, והוא רק דרך אחת לגשת אל נושא המגוון . שואלים : האם אפשר לחקור את נושא המגוון בטבע דרך עוד איברים ותכונות של בעלי חיים ? תרצו להציע עוד "משקפיים" שדרכם נגלה את המגוון בטבע ? השועל והחסידה איסופוס, בן המאה השישית לפנה"ס, חיבר כ - 350 משלים שהשפיעו על התרבות המערבית . בעזרת בעלי חיים - רוב הדמויות במשליו - הוא הציג סוגיות מוסריות וחברתיות הנוגעות לבני האדם, והביקורת הנוקבת שלו על החברה האנושית רלוונטית גם היום . לפניכם אחד ממשליו, אך בשל גיל הלומדים כדאי לוותר על העיסוק בסוגה . קוגניטיבי חברתי גילוי וחקירה חוש - נועי לפני ההקראה : שואלים אם הילדים מכירים סיפורים על שועלים, ואחר כך מספרים בקיצור על השועל והעורב ( כאמור כדאי להציג את הטקסט כסיפור ) . מוסיפים שהשועל מתואר לרוב כערמומי, כנוכל שיש לו כוונות רעות . מדגישים שרק בסיפור מייחסים תכונות אנושיות לבעלי חיים . מזמינים את הילדים להקשיב ולבדוק אם גם בסיפור שישמעו יש לשועל תכונות שליליות . קריאת הסיפור ( חוברות סגורות ) : מתחילים בקריאה ועוצרים ב"טיפת מרק אחת" ( שורה 13 ) . מוודאים שהילדים מבינים למה החסידה לא הצליחה לאכול . שואלים –

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר