עמוד:228

822׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם הַבְּרֵכָה שֶׁל מַאיָה ״צָרִיךְ לְהָקִים בֶּחָצֵר בְּרֵכָה לְבַעֲלֵי חַיִים ! ", הוֹדִיעָה לָנוּ מַאיָה בַּאֲרוּחַת הָעֶרֶב הַמִשְׁפַּחְתִית . "לֹא פֶּלֶא שֶׁהֵם נֶעֶלְמוּ – בַּקַיִץ חַם וְיָבֵשׁ כָּאן, וְאֵין לָהֶם מַיִם לִשְׁתוֹת וּלְהִתְרַחֵץ . . . חַיָבִים לַעֲזֹר לָהֶם . " מַאיָה תָמִיד חוֹשֶׁבֶת אֵיךְ אֶפְשָׁר לַעֲזֹר לְבַעֲלֵי הַחַיִים, וְאַבָּא שֶׁלָה וַאֲנִי מְנַסִים לְעוֹדֵד אוֹתָה כַּמָה שֶׁאֶפְשָׁר . אֲנַחְנוּ גָרִים בִּדְרוֹם הָאָרֶץ, וּבַיִשׁוּב שֶׁלָנוּ יֵשׁ בְּעִקָר בָּתִים וּכְבִישִׁים . כִּמְעַט לֹא נִשְׁאַר מָקוֹם לְבַעֲלֵי הַחַיִים הַקְטַנִים . מִזְמַן לֹא רָאִינוּ בַּשְׁכוּנָה שַׁפִּירִית, אוֹ צְפַרְדֵעַ . . . הִסְכַּמְנוּ מִיָד לַהַצָעָה שֶׁלָה וְהֶחְלַטְנוּ לְהִתְגַיֵס לִפְעֻלָה . נָקִים בְּרֵכָה לְבַעֲלֵי הַחַיִים, וְאִם נִהְיֶה חָרוּצִים נוּכַל לְסַיֵם אֶת הָעֲבוֹדָה עַד יוֹם הַהֻלֶדֶת שֶׁל מַאיָה, בְּסוֹף הַקַיִץ . חָפַרְנוּ בֶּחָצֵר בּוֹר רָדוּד וְרָחָב, הִנַחְנוּ בְּתוֹכוֹ יְרִיעַת פְּלַסְטִיק חֲזָקָה כְּדֵי שֶׁהַמַיִם לֹא יְחַלְחֲלוּ לָאֲדָמָה, וְהִתְקַנוּ מַשְׁאֵבָה וּמַסְנֵן שֶׁיְנַקֶה אֶת הַמַיִם . אַחֲרֵי כַּמָה יָמִים, בְּיוֹם הַהֻלֶדֶת שֶׁל מַאיָה, מִלֵאנוּ אֶת הַבְּרֵכָה בְּמַיִם, שָׁתַלְנוּ בָּה צִמְחֵי מַיִם, וּבָאֲדָמָה שֶׁסְבִיבָה – שִׂיחִים פּוֹרְחִים . הִכְנַסְנוּ לַבְּרֵכָה דָגִים קְטַנִים וְהֵם שָׂחוּ וְהִתְחַבְּאוּ בֵּין צִמְחֵי הַנִימְפֵאָה הַפּוֹרְחִים . הַכֹּל נִרְאָה יָפֶה כָּל כָּךְ ! מַאיָה הָיְתָה מְאֻשֶׁרֶת – גַם הִיא וְגַם בַּעֲלֵי הַחַיִים קִבְּלוּ מַתָנָה בְּיוֹם הַהֻלֶדֶת שֶׁלָה . כֻּלָנוּ חִכִּינוּ וְצִפִּינוּ בְּסַקְרָנוּת : מָה יִקְרֶה עַכְשָׁו ? אֵילוּ בַּעֲלֵי חַיִים יַגִיעוּ לַבְּרֵכָה ? כַּעֲבֹר יוֹמַיִם הוֹפִיעוּ הָאוֹרְחִים הָרִאשׁוֹנִים – יוֹנִים וּדְרוֹרִים ; אַחֲרֵיהֶם הוֹפִיעָה פִּתְאוֹם שַׁפִּירִית אֲדֻמָה יְפֵהפִיָה ; וּבַסְתָיו, בְּלִי שֶׁהֵבַנוּ אֵיךְ זֶה קָרָה, קִרְקְרָה בַּבְּרֵכָה צְפַרְדֵעַ נְחָלִים יְרֻקָה . מַאיָה תָלְתָה דַף עַל הַמְקָרֵר, וּבְכָל פַּעַם שֶׁהִגִיעַ אוֹרֵחַ חָדָשׁ לַבְּרֵכָה – מַאיָה הוֹסִיפָה אֶת הַשֵׁם שֶׁלוֹ לָרְשִׁימָה . הָרְשִׁימָה הָלְכָה וְהִתְאָרְכָה, אֲבָל מַאיָה לֹא הִסְתַפְּקָה בַּזֶה . עַכְשָׁו הִיא וַחֲבֵרֶיהָ לַכִּתָה רוֹצִים לְהָקִים גִנָה שֶׁל פִּרְחֵי בַּר בַּחֲצַר בֵּית הַסֵפֶר, כְּדֵי שֶׁלַפַּרְפָּרִים וְלַדְבוֹרִים יִהְיֶה צוּף בְּשֶׁפַע . הַלְוַאי שֶׁיַצְלִיחוּ לְשַׁכְנֵעַ אֶת הַנְהָלַת בֵּית הַסֵפֶר . . . יְלָדִי ם מַשְׁפִּיעִי ם אֵילוּ פְּעֻלוֹת אַתֶם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְאַפְשֵׁר לְבַעֲלֵי הַחַיִים לִחְיוֹת בַּסְבִיבָה ? 52 מטרה להכיר מקרה פרטי של אקטיביזם חברתי או סביבתי . עמ׳ בחוברת 52 הבריכה של מאיה הסיפור מציג ילדה בשם מאיה ששמה לב שהרבה זמן היא לא ראתה בסביבה שלה בעל חיים שאינו כלב או חתול . הסיפור מדגים התחשבות בטבע ובצורכי הקיום של בעלי החיים בסביבה, וחשיבה על הדרך הנכונה לעזור להם . מקריאים את הסיפור בחוברות סגורות כדי להגביר את הקשב . כדאי לעצור את הקריאה מדי פעם ולשאול שאלות הבהרה וחשיבה . למשל, אחרי המשפט "מזמן לא ראינו בשכונה שפירית או צפרדע" אפשר לשאול : האם ראיתם צפרדע לאחרונה ? מה לדעתכם הבעיה ? מה עומד לקרות ? אחרי הקריאה שואלים : מדוע גדל מגוון בעלי החיים בסביבה של מאיה ? איזו פעולה אתם יכולים לעשות כדי לאפשר לבעלי החיים לחיות בסביבה ? קוגניטיבי הרחבה רגשי הצעה לפעילות נוספת כדי להטמיע ערכים של שמירה ועזרה לטבע אצל הילדים ובני משפחתם, מבקשים מהם לקחת את החוברות הביתה ולקרוא את הסיפור עם ההורים . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר