עמוד:225

פלא טבע מדריך למורה׀ 225 שׁוֹמְרִים עַל פִּרְחֵי הַבַּר פַּעַם, כְּשֶׁמְדִינַת יִשְׂרָאֵל הָיְתָה צְעִירָה, אֲנָשִׁים טִיְלוּ בַּטֶבַע, נֶהֱנוּ מִפִּרְחֵי הַבַּר וְגַם קָטְפוּ אוֹתָם . הֵם חָשְׁבוּ שֶׁאֶפְשָׁר לִקְטֹף כִּי יֵשׁ שֶׁפַע שֶׁל פְּרָחִים וְתָמִיד יִהְיוּ חֲדָשִׁים . אֲבָל כַּמָה אֲנָשִׁים אוֹהֲבֵי טֶבַע הֵבִינוּ שֶׁקְטִיפַת פִּרְחֵי הַבַּר פּוֹגַעַת מְאוֹד בַּטֶבַע, וְאִם לֹא נַפְסִיק לִקְטֹף – הַפְּרָחִים יֵעָלְמוּ . הֵם הִתְחִילוּ לְדַבֵּר עַל זֶה בָּעִתוֹנִים וּבָרַדְיוֹ וּלְשַׁכְנֵעַ לֵהָנוֹת מֵהַפְּרָחִים אֲבָל לֹא לִקְטֹף אוֹתָם . וְזֶה הִצְלִיחַ ! הַשִׁנוּי הִתְחִיל מֵהַיְלָדִים – בַּגַנִים וּבְבָתֵי הַסֵפֶר הִסְבִּירוּ לַיְלָדִים שֶׁפִּרְחֵי הַבַּר בְּסַכָּנָה וְאָסוּר לִקְטֹף אוֹתָם . הַיְלָדִים סִפְּרוּ לַהוֹרִים וְהַהוֹרִים סִפְּרוּ לַחֲבֵרִים שֶׁלָהֶם . וְכָךְ לְאַט לְאַט כֻּלָם הֵבִינוּ שֶׁצָרִיךְ לְשַׁנוֹת אֶת הַהִתְנַהֲגוּת וְלִשְׁמֹר עַל פִּרְחֵי הַבַּר וְ . . . הִפְסִיקוּ לִקְטֹף ! הַיוֹם יֵשׁ יְלָדִים שֶׁקוֹטְפִים פִּרְחֵי בַּר . אֵיךְ מְלַמְדִים אוֹתָם שֶׁאֶפְשָׁר וְרָצוּי לִשְׁמֹר עַל פִּרְחֵי הַבַּר ? רָצִיתִי לָדַעַת . . . 49 שומרים על פרחי הבר לפני קריאת קטע המידע שואלים את הילדים אילו פרחי בר הם מכירים ( פרחים שלא שתלו בני אדם, פרחים שגדלים בטבע הפתוח ) , אם הם נוהגים לצאת לטייל ולראות פרחים, ואם הם רואים פרחי בר בדרך לבית הספר . מפנים אותם לכרזות שבעמוד, ומספרים שכרזות כאלה היו תלויות בכל כיתה ומוסד ציבורי ( כמו ספרייה או בניין העירייה ) . תפקיד הכרזות היה להסביר ולשכנע לא לקטוף פרחים, כי הפרחים הלכו ונעלמו מהנוף . בזכות הכרזות הציבור הכיר את פרחי הבר בשמותיהם, וילדי הגנים ותלמידי בית הספר השפיעו על ההורים שאסור לקטוף אותם . כך פרחי הבר שבו ללבלב בארצנו . מספרים סיפור אישי על טיול שבו ראיתם משפחה קוטפת כלניות או רקפות, איריסים או צבעונים . . . או על טיול בחורש שבו זיהיתם רקפות קטופות מושלכות בצד הדרך . אומרים שחשבתם על הפרפרים והחיפושיות והדבורים שיחפשו מזון או אפילו מקום לישון בו ( דבורים ממין זכר ישנים בתוך פרחי איריס ) ולא ימצאו . . . והרי הם חשובים כל כך לטבע ! קוראים את קטע המידע על הגנת הצומח בעבר ועל המצב היום, ושואלים את הילדים : למה אנשים קוטפים פרחים ? מה אפשר לומר לאנשים שקוטפים פרחים ? אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות ולתת משימה לכל קבוצה : • הכינו כרזה למסע ההסברה ( משפטים וציור ) . • הכינו הצגה שמתארת משפחה שקוטפת פרחים, וילדים שמסבירים להם למה אסור לקטוף . סוריקטה פירוט מלא על הפעילות ב"שואלים שאלות" שבעמוד 8 במדריך זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר