עמוד:202

202׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מִח וּ ץ לַכִּתָה הַזִקִית יְכוֹלָה לְשַׁנוֹת אֶת צִבְעֵי הַגוּף שֶׁלָה לְפִי צֶבַע הַסְבִיבָה שֶׁהִיא נִמְצֵאת בָּה . כְּשֶׁהִיא עוֹמֶדֶת עַל עָנָף יָרֹק – צֶבַע הַגוּף שֶׁלָה יָרֹק, וּכְשֶׁהִיא עַל גֶזַע חוּם – צֶבַע הַגוּף שֶׁלָה חוּם . כָּךְ הִיא מַצְלִיחָה לְהִסְתַתֵר גַם מִטוֹרְפִים מְסֻכָּנִים וְגַם מֵחֲרָקִים שֶׁהִיא רוֹצָה לָצוּד . 1 . מִצְאוּ אֶת אִיוּר הַזִקִית בְּאֶמְצַע הַחוֹבֶרֶת . 2 . צְאוּ לֶחָצֵר עִם הַחוֹבֶרֶת וְעִם קַלְמַר הַצְבָעִים שֶׁלָכֶם . 3 . הַבִּיטוּ סָבִיב וּבַחֲרוּ מָקוֹם שֶׁיַתְאִים לַזִקִית לְהִסְתַווֹת בּוֹ . 4 . צִבְעוּ אֶת הַזִקִית בְּצִבְעֵי הַסְוָאָה שֶׁמַתְאִימִים לַסְבִיבָה שֶׁבְּחַרְתֶם ( צִבְעוּ גַם אֶת הָרֶקַע ) . 5 . גִזְרוּ אֶת הַזִקִית הַצְבוּעָה מִתוֹךְ הַחוֹבֶרֶת וְכִתְבוּ אֶת שִׁמְכֶם מֵאָחוֹר . 6 . הַנִיחוּ אֶת הַזִקִיוֹת שֶׁלָכֶם בַּמָקוֹם שֶׁבְּחַרְתֶם, בְּלִי שֶׁאִישׁ יִרְאֶה וְשַׂחֲקוּ לְפִי הַנְחָיוֹת הַמוֹרה . הַזִקִית – אַלוּפַת הַהַסְוָאָה 26 מטרה סיכום נושא "צבעי הסוואה וצבעי ראווה" באמצעות יצירה והתנסות חווייתית מחוץ לכיתה . הזיקית - אלופת ההסואה מבקשים מהילדים לקרוא את הקטע הקצר על הזיקית או קוראים אותו בקול רם בפניהם . שואלים את הילדים : מה הזיקית יכולה לעשות בזכות שינוי הצבע של גופה ? מבינים שההסוואה מאפשרת לזיקית להיעלם מעיני הטרף בזמן שהיא במארב כדי לצוד אותו וגם להיעלם מעיני הטורפים שרוצים לצוד אותה . בעזרת ההסוואה הטובה שלה, הזיקית משיגה שתיים מתוך מטרות העל של כל יצור בעולם : לאכול ולא להיאכל . פעילות הזיקית כדאי לאתר מראש פינה שקטה בחצר שיש בה מגוון של סביבות, כגון מדרכה, צמחייה, קיר, סלע . מושיבים את הילדים בשקט בפינה הזו ומבקשים מהם להביט סביב ולבחור סביבת חיים לזיקית שלהם . הילדים נשארים במקומם והכול צריך להתבצע כמו חידה בלשית, בלי שמגלים זה לזה איפה המקום שבחרו . הילדים צובעים את האיור של הזיקית לפי הסביבה שבחרו ( כדי שההסוואה תהיה טובה יותר כדאי לצבוע גם את הרקע של הדף שעליו מאוירת הזיקית ) . גוזרים את האיור מהחוברת ורושמים את השם מאחור . כולם עוצמים עיניים והמורה קוראת בכל פעם לחמישה ילדים להניח את הזיקית המוסווית ( הצבועה ) שלהם בשטח שבחרו . כאשר כל הזיקיות נמצאות במקומן – כל הילדים מוזמנים לפקוח עיניים ולנסות לגלות את הזיקיות . כל הפעילות צריכה להתבצע באווירה של מסתורין ושקט, כמו בלש שעוקב אחרי מישהו . כדאי להבהיר שכל רעש או צעקה מבריחים את בעלי החיים המוסווים, אבל לא את הזיקיות המצוירות . . . . עמ׳ בחוברת 26 קוגניטיבי גילוי וחקירה חברתי רגשי חוש - נועי הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר