עמוד:125

פלא טבע מדריך למורה׀ 125 מָה אוֹכְלִים בַּעֲלֵי הַחַיִים ? עַיִט, נָמֵר וְזִקִית הֵם טוֹרְפִים ( אוֹכְלִים בַּעֲלֵי חַיִים ) . אַרְנֶבֶת, חָגָב, כִּבְשָׂה וּפַרְפַּר הֵם צִמְחוֹנִים ( אוֹכְלִים צְמָחִים ) . א . זִקִית אוֹכֶלֶת חָגָב שֶׁאוֹכֵל צְמָחִים . ב . אוֹכֵל זִקִית שֶׁאוֹכֶלֶת . ג . נָמֵר . ד . כִּבְשָׂה . 2 . מִי אוֹכֵל אֶת מִי ? עִבְרוּ עַל הַקַוִּים שֶׁבָּאִיוּר וְגַלוּ . 3 . הַשְׁלִימוּ אֶת הַמִשְׁפָּטִים כְּמוֹ בַּדֻגְמָה : יֵשׁ לִי שְׁאֵלָה . . . 27 פעילות 2 אחרי הפעילות מסבירים : עברנו על הקווים וראינו מי אוכל את מי, למעשה זיהינו את שרשראות המזון בסביבה שמתוארת באיור . כך זה מתרחש בסביבות אמיתיות . בכל סביבה בעל חיים מוצא מזון שמאפשר לו להמשיך לחיות ולהתקיים . שואלים : אילו לא היו צמחים בעולם, האם בעלי החיים היו יכולים להתקיים ? שואלים : האם יש מישהו שאוכל את הנמר או העיט ? גם העיט וגם הנמר נמצאים בסכנת טריפה בעיקר בשלב הצעיר ( גורים וגוזלים ) . גורי נמר יכולים להיטרף על ידי צבועים ואריות, ואילו גוזלי עיט יכולים להיטרף על ידי עיטים אחרים ואפילו אוח ( דורס לילה ) . סוריקטה פירוט מלא על הפעילות ב"שואלים שאלות" שבעמוד 8 במדריך זה . הצעה לפעילות נוספת משחק שרשרת מזון : להכין כתרים עם שמות בעלי חיים מהאיור, ולפזר בכיתה חפצים המייצגים צמחים . כל אחד מחפש את מזונו – הטורפים והצמחונים . מי שנֶאכל יוצא מהמשחק . בסוף המשחק אמורים להישאר רק טורפי - העל – העיט והנמר . הרחבה למורה כל היצורים בכל סביבות החיים ( ים, יבשה, אוויר וקרקע ) הם חלק ממארג המזון . עבור הילדים הצעירים אנו מתארים יחסי תזונה כשרשראות מזון, אך למעשה יחסי התזונה בין היצורים מורכבים מאוד ויש להתייחס אליהם כאל מארג מזון ולא שרשרת מזון . המארג מורכב מעשרות בעלי חיים שונים ומקשרי טריפה מסועפים ומגוונים . בבסיס נמצאים תמיד היצרנים ( בעיקר צמחים ) , וכל השאר הם טורפים ברמות שונות או מפרקים ( פטריות ומיקרואורגניזמים )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר