עמוד:122

221׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 1 . כִּתְבוּ אֵיזֶה צֹרֶךְ אַתֶם מְזַהִים בְּכָל קְבוּצַת תְמוּנוֹת . הֵעָזְרוּ בַּמִשְׁפָּטִים שֶׁלְמַטָה . 2 . זְמַן לָנוּעַ בְּכֵּיף . הַאֲזִינוּ לַשִׁיר "מָה צָרִיךְ כְּדֵי לִחְיוֹת ? " וְהַמְצִיאוּ לוֹ תְנוּעוֹת . מַיִם מָזוֹן כָּל הַיְצוּרִים צְרִיכִים מַיִם . ✔ חַמְצָן כָּל הַיְצוּרִים צְרִיכִים מָזוֹן . רֹב הַיְצוּרִים צְרִיכִים חַמְצָן . מָה צְרִיכִים יְצוּרִים כְּדֵי לִחְיוֹת ? 24 מה צריכים יצורים כדי לחיות ? לפני הפעילות הזדמנות לשוחח עם הילדים על ייצוגי מידע שונים . מתבוננים בשני העמודים ומנסים להבין מה רואים בעמודים הללו ומה הם מייצגים . שואלים את הילדים : מה הנושא בשני העמודים ? איך זיהינו זאת ? ( לפי המילים שכתובות באותיות גדולות ) . מה תפקיד הקווים שיוצאים מהעיגול הכחול ? מה משותף לתמונות שבכל עיגול ? מהן המילים הכתובות בחלק התחתון ? קוגניטיבי גילוי וחקירה רגשי מטרה לזהות את צורכי הקיום של יצורים חיים באמצעות ייצוג מידע . עמ׳ בחוברת 24 - 25 הרחבה למורה מה יצור צריך כדי לחיות ? היצורים החיים זקוקים לסביבה שבה ישיגו את כל צורכי הקיום הנחוצים להם . צורכי קיום הם דברים חיוניים שבלעדיהם אי אפשר לחיות : • חמצן - רוב היצורים זקוקים לחמצן ( עד היום יודעים על חלק מהיצורים החד - תאיים ועל יצור רב - תאי אחד המייצרים אנרגיה בעזרת חומרים אחרים ) . החמצן מהווה % 21 מהרכב האוויר והוא גם מומס במי האוקיינוסים . דגים קולטים את החמצן שמומס במים, אבל כאשר יונקים או זוחלים צוללים ( דולפינים, לווייתנים, צבי ים ועוד ) – הם צריכים לעלות מעל פני המים כדי לנשום חמצן אטמוספרי . החמצן שאנו שואפים מגיע אל תאי הגוף באמצעות כדוריות הדם האדומות ומשתתף בתהליך "הנשימה התאית" . בתהליך זה מפורק הסוכר שאנו צורכים ומתקבלת אנרגיה לפעולת הגוף ( תוצרי לוואי הם פחמן דו - חמצני ומים ) . • מים - מים נוזלים הם תנאי ראשוני והכרחי לקיום חיים . מיקום כדור הארץ ביחס לשמש מאפשר קיום של מים נוזלים . המים הם המרכיב העיקרי בגופם של יצורים חיים . הם נחוצים לביצוע תהליכים מטבוליים של תגובות אנזימתיות, תגובות הורמונליות, חילוף חומרים ועוד . נוסף על כך, המים עצמם משמשים סביבת חיים למגוון יצורים . • מזון - כל היצורים זקוקים למזון כמקור אנרגיה לפעולת הגוף . חלק מהיצורים ( צמחים ומיני חיידקים ) מייצרים לעצמם את המזון וחלק מהיצורים אוכלים יצורים אחרים . המזון מפורק במערכת העיכול והסוכר, מגיע לתאים ומשתתף

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר