עמוד:120

021׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 2 . מָה צָרִיךְ כְּדֵי לִחְיוֹת ? 22 מה צריך כדי לחיות ? קוראים יחד את שם הפרק ושואלים : על מה לדעתכם נלמד בפרק הזה ? למה לדעתכם יש כאן תמונה של אב ובן המשוחחים על הירח ? מה ידוע לכם על הירח ? האם יש שם יצורים חיים ? מטרה לגייס ידע קודם על הנושא "צורכי קיום" באמצעות דיון . עמ׳ בחוברת 22 - 23 קוגניטיבי מעורבות רגשי הרחבה למורה הירח הוא לוויין טבעי של כדור הארץ . הקפה אחת של הירח את הכדור נמשכת 3 . 27 יום ( כמעט חודש ) . הירח משפיע על תהליכים פיזיקליים וביולוגיים המתרחשים על כדור הארץ : תופעת הגאות והשפל נגרמת כתוצאה מכוח הכבידה של הירח . לבעלי חיים מסוימים יש "שעונים ביולוגיים" ( שעון פנימי הקובע לגוף מתי ואילו הורמונים לשחרר ) שנקבעו באופן טבעי על ידי תאורת הירח . למשל, רביית אלמוגים בשונית הגדולה באוסטרליה מתרחשת לילה אחד בשנה, והלילה הזה נקבע על ידי תאורת הירח . מחקרים הראו שהמחזור החודשי אצל קופות מתוזמן עם תאורת הירח . . . ייתכן שהדבר משפיע גם על המחזור החודשי הנשי ( הנושא עדיין במחקר ) . כיום יש "זיהום אור" ( אור המגיע ממנורות ) המפריע לתהליכים הביולוגיים ומשנה את דפוסי הרבייה . על הירח יש מכתשים רבים שנגרמו מפגיעת עצמים כגון אסטרואידים . כשמביטים על הירח מכדור הארץ רואים תמיד את אותו הצד, "הצד הקרוב", לעומת הצד השני שאיננו מסוגלים לראות – "הצד הרחוק" או "הצד הנסתר" ( אליו מכוון שם השיר The Dark Side of the Moon של להקת פינק פלויד ) . כיום ידוע שיש מים על הירח בצורת קרח, ויש מקום לקוות שהם יספקו חמצן ( לאחר שיפורקו למרכיבים הכימיים שלהם ) ויאפשרו לקיים תחנת מחקר על הירח . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר