עמוד:104

401׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם רְבִיָה כָּל הַיְצוּרִים מִתְרַבִּים . תְזוּנָה ✔ נְשִׁימָה כָּל הַיְצוּרִים אוֹכְלִים וְשׁוֹתִים . כָּל הַיְצוּרִים נוֹשְׁמִים . תִקְשֹׁרֶת כָּל הַיְצוּרִים יוֹצְרִים קֶשֶׁר . גְדִילָה וְהִתְפַּתְחוּת כָּל הַיְצוּרִים גְדֵלִים וּמִתְפַּתְחִים . נְשִׁימָה כִּתְבוּ אֵיזֶה סִימַן חַיִים אַתֶם מְזַהִים בְּכָל קְבוּצַת תְמוּנוֹת . הֵעָזְרוּ בַּמִשְׁפָּטִים לְמַטָה . סִימָנִים שֶׁמַרְאִים 6 סימנים שמראים שהיצור חי לפני הפעילות זו הזדמנות לשוחח עם הילדים על ייצוגים שונים של מידע . מפנים את הילדים אל הכותרת, קוראים אותה ומסבירים שכל "עיגול" בעמודים האלה רומז על סימן אחד . מבקשים מהילדים להיזכר בכמה מהדברים המשותפים שהזכירו בשיחה הקודמת בעמ' 4 - 5 . ממשיכים לצוללן, שואלים מה הוא עושה, קוראים את הכיתוב "נשימה", מבקשים שכל ילד וילדה ייזכרו ביצור חי אחד ואומרים – כל היצורים החיים נושמים . מזכירים גם יצורים שהילדים לא בהכרח מכירים מכירים מקרוב – זחל, סרטן, מדוזה, פרעוש, צמח הצבעוני, ועץ האלון – ומסבירים שכולם נושמים . אפשר להתייחס לקושי שבשפה המדוברת לעומת השפה המדעית . כשאומרים בעברית יצור חי מתכוונים לכל מה שחי, כולל צמחים, פטריות ועוד . לעומת זאת כשאומרים ANIMAL מתכוונים לבעל חיים בלבד . עוברים על כל אחת מהתמונות, מתארים מה רואים בכל תמונה, ומוצאים מה משותף לתמונות שבכל עיגול . התמונות : • גדילה : צמח בשלושה שלבי גדילה ילד בשלבי גדילה : תינוק, פעוט וילד • נשימה : צוללן נושם בזמן צלילה • תזונה : צ'יטה שותה ג'ירפה אוכלת קוגניטיבי גילוי וחקירה מטרה מטרה : לזהות את סימני החיים המשותפים לכל היצורים החיים . עמ׳ בחוברת 6 - 7 • רבייה : דובת קוטב וגוריה גוזלים בקן זרעים של צמח האפונה • תקשורת : שני ירגזים מתקשרים בעזרת קולות שתי זברות פרח ועליו דבורה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר