עמוד:160

061׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם כְּדֵי לִשְׁמֹר עַל בְּרִיאוּת הַשִׁנַיִם חָשׁוּב שֶׁנִזְכֹּר . . . שִׁפְשׁוּף בְּמִבְרֶשֶׁת מֵסִיר אֶת הַחַיְדַקִים . חוּט לַשִׁנַיִם מְנַקֶה בֵּין הַשִׁנַיִם . בַּמִשְׁחָה יֵשׁ חוֹמֶר שֶׁנִקְרָא פְלוּאוֹרִיד . הַחַיְדַקִים שֶׁבְּתוֹךְ הַפֶּה נִצְמָדִים לַשִׁנַיִם . הַפְלוּאוֹרִיד מֵגֵן עַל הַשִׁנַיִם מֵעַשֶׁשֶׁת . כְּדַאי לְצַחְצֵחַ שִׁנַיִם בֹּקֶר וְעֶרֶב . שְׁאֵרִיוֹת מָזוֹן מְשַׁמְשׁוֹת אֹכֶל לְחַיְדַקִים . 62 משפטי סיכום הנלווים לדף הנגזר של שלבי הצחצוח הנכון . מומלץ לשתף את ההורים ולעודד אותם לקרוא את המשפטים עם הילדים ולשאול אותם מה למדו בנושא שמירת השיניים . כאבו לי השיניים הסופרת והמשוררת מירה מאיר ( 1932 – 2016 ) מוכרת בעיקר בזכות ספריה לילדים . "כאבו לי השיניים" הוא שיר סיפורי מחורז המתאר את הדרך שעושות ילדה ואימה אל מרפאת השיניים . השיר נמסר בגוף ראשון מפיה של הילדה . הבית הראשון מציג את הרקע ואת ההקשר : "אתמול כאבו לי נורא השיניים / אז אימא אמרה . . . " וכו' . בבתים הבאים נבנה המתח בין ההכנות לביקור במרפאה ( רחצה והקפדה על המראה החיצוני ) והמראות ברחוב שטוף השמש לבין החשש המתגבר של הילדה מפני הפגישה עם הרופא . לפני ההאזנה : פותחים את השיעור בהקראת הבית הראשון של השיר ( הילדים מאזינים והחוברות סגורות ) , מפנים את תשומת הלב למסירה בגוף ראשון ( "כאבו לי . . . " ) ומבקשים מהילדים לשער איך הם היו בוחרים להמשיך את השיר . על מה היו מספרים ? על ביקור מוצלח במרפאת השיניים ? על חוויות לא נעימות ? קריאת השיר ( הילדים מאזינים, החוברות סגורות ) : • מקריאים את השיר בהנגנה נינוחה עד השורה "ואחות בחלוק" . שואלים את הילדים מה גילו על הילדה : היא הולכת לרופא בלב שקט, או . . . ? אחרי שהילדים מגיבים, מבקשים לפתוח את החוברות ומקריאים שוב מתחילת השיר עד כאן, אך הפעם מבקשים מהילדים להרים יד בכל פעם שהילדה נותנת ביטוי להרגשתה ולדאגותיה . קוגניטיבי הסבר חברתי מטרה לקרוא ולהפנים משפטי תזכורת על חשיבות צחצוח השיניים . עמ׳ בחוברת 62 • ממשיכים בקריאת השיר עד סופו בהנגנה שמשקפת את התגברות המתח מרגע הכניסה למרפאה . מבקשים מהילדים לסמן את ביטויי הפחד של הילדה בטקסט מהשורה "כאן כבר רציתי לפרוץ בבכי" עד "ולא ירגיזו אותך יותר השיניים" . מתרשמים מעוצמת הפחד ההולך ומתגבר ככל שמתקרב הטיפול . שואלים למה לדעתם הכותבת אינה מספרת דבר על הטיפול עצמו ( משום שהיא רצתה לספר על הפחד ולרמוז שהטיפול עבר בשלום ? ) , שואלים אם החיוך והדיבור של הרופא לפני הטיפול הקלו על הילדה, ואיך לדעתם תרגיש הילדה בביקור הבא במרפאה . זו הזדמנות לאפשר לילדים לשתף בחוויותיהם האישיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר